Nabo har et kæmpe træ

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13944

      Jeg er nyindflyttet i et almennyttigt boligbyggerri & bor til leje i et rækkehus på 130 kvm. Jeg har en privat have som er ca 42kvm(6x7m).Mit problem er naboens træ,som er en 40 år gammelt hængebirk.Træet er godt 10 m højt og kronen fylder ca 5-6m(omkring 16-20 kvm ialt)ud fra huset til havens afslutning.Dvs jeg har en massiv trækone som hegn ind mod min nabo.Træet er placeret godt 1m. fra mit hegn & grenene rager ca.1 m ind i min have.Fra kl 10 til kl 15 er der stort set ikke noget sol i min have,& herefter skygger huset resten af dagen.Samtidig er min havefliser med meget stor bølgegang da træets rødder har rykket fliserne.Hele haven er mos & svampe belagt og det er svært at få noget til at gro pga den manglende sol. Endvidere sviner træet enormt meget & jeg skal dagligt feje en spand op,uden dog at få det hele med.Jeg tager skidt med ind i mit hus hele tiden & skal derfor også gøre rent der.Jeg har så oven i købet lige fundet ud af at jeg har birkepollenallergi,som ellers ikke har været er problem,før jeg blev nabo til et stort birketræ.Jeg er derfor nu begrænset i at kunne åbne vinduer & døre.Det er i boligselskabet alment kendt at der er problem med skimmelsvamp & nu har jeg så også fået svamp i det mest skyggefulde hjørne af min stue hvor der aldrig kommer noget sol pga træet.Jeg er førtidspensionist da jeg har brækket nakken & til tider er noget begrænset.Det er derfor jeg har valgt at flytte til en bolig med have så jeg har mulighed for at komme ud alligevel.Min nabo har haft to store træer stående,men har nu fjernet det som tog hans sol. Han syntes ikke det er et problem at jeg ingen sol får & skal gøre rent efter hans træ,så han vil ikke fælde det.Den tidligere lejer er fraflyttet pga af træet, som hun ligeledes bad om at få fjernet.Jeg har nu ansøgt ejendomskontoret om at fjerne træet,men har fået afslag da man tidligere har vurderet(den tidligere lejer)at træet skulle blive & at man ikke har nogle regler for høje træer i private haver i bebyggelsen.Da jeg er enlig førtidspensionist med to børn & ingen boligsikring eller formue,har jeg ikke råd til at flytte igen.Samtidig har jeg 2års karenstid,før jeg kan flytte.Min drøm om at kunne være i min have er nu blevet et mareridt både fysisk & psykisk,da jeg simpelthen ikke har kræfter til at gøre rent efter træet dagligt & da haven altid ligger i skygge,mens alle de andre haver er badet i sol.Min nyopdaget pollenallergi,gør ligeledes livet mere trægt & jeg er bekymret for at skimmelsvampen skal gøre os syge.Kan det virkelig være rigtigt at jeg ikke kan gøre noget & skal tvinges til at flytte,med store omkostninger til følge efter to år?Jeg var faktisk berettiget til en handicapegnet bolig via kommunen, men takkede nej da jeg meget gerne ville have en have & mulighed for at komme ud dagligt.Da boligselskabet havde skrevet et forkert nummer til den tidligere lejer havde jeg inden for svarfristen kun mulighed for at se boligen udefra & så ikke træet på bagsiden. Hvad kan jeg gøre??? Mvh

    • #13945
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Din eneste mulighed er at påvirke boligselskabet til at få fældet træet. Du skal gøre dig selv så besværlig som mulig. Een af måderne er at starte en skimmelsvampsag ved at klage til kommunen. Skriv til kommunaldirektøren og henvis til Vejledning 47. (VEJ nr 47 af 27/06/2008. Vejledning om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum).

      Den allersidste løsning er at håbe på, at en frelsende engel vil komme forbi træet og smøre lidt Round-Up på bladene. Så går træet ud af sig selv. Men jeg vil ikke anbefale dig at gør det selv, da det kan føre til en opsigelsessag.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.