Min søn er ulykkelig over hans forste lejlighed

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Min søn er ulykkelig over hans forste lejlighed

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12425

      Min søn har lige fået hans første lille lejlighed.( Det er en ungdomsbolig.) Han var godt nok lidt af en klovn, fik tilbudt 35,50 kvm2 og sagde straks ja, uden at have set den, da nogle af hans kammerater bor i sådan en ungdomsbolig. Nu fik han nøglen og det var noget af et chok vi fik, lejligheden er indvendig 17,0048 kvm2, jeg kontaktede straks boligforeningen og bad om en forklaring, de sagde at resten af kvm2 er fælles areal(trapper, vaskeri mm) Så undersøgte jeg BBR på nettet og på teknisk forvaltning der er den registret til 33 kvm2. Meget mystisk for hans kammeraters lejligheder betales der for ca 9 kvm2 fallesareal. Er det lovligt og hvad kan vi gøre? Mvh en forvirret mor (Rikke)

    • #12426
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Man ser desværre mange misvisende arealangivelser i kontrakter. Det er korrekt, at fællesarealer og adgangsareler skal fordeles mellem lejlighederne indbyrdes og indregnes i bruttoetagearealet. Desuden skal bruttoetagearealet – som er det der skal anvendes i kontrakterne – beregnes fra ydermur til ydermur.

      Det er derfor ikke helt usandsynligt, at det kan være rigtigt at bruttoetagearealet er 33 m2 mens det indvendige areal kun er 17 m2. I kommunens tekniske forvaltning har man formentlig en tegning fra byggesagen, der dokumenterer, hvordan arealet er sammensat. I kan bede om aktindsigt heri og på den måde kontrollere beregningen.

      Selve reglerne om beregning af arealer kan læses her:

      https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=54655

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.