Mangler ved indflytning – hvilke rettigheder har jeg?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Mangler ved indflytning – hvilke rettigheder har jeg?

  • Dette emne er tomt.
Viser 0 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14303
      Marie Marie
      Medlem

      Hej,
      Jeg lejer en lejlighed, hvor der ved indflytning skulle være nymalet jf. lejekontrakten. Malearbejdet viste sig dog at være gjort utilstrækkeligt i lejlighedens to store rum. Mange steder kan man se en gul maling (fra tidligere lejer) som tydelig ses gennem malingen. Desuden smitter malingen af ved meget let berøring med en opvredet klud.

      Vi meddelte dette til udlejer indenfor 14 dage efter indflytning og vedlagde billeder. Udlejer anerkendte fejlen og tilbød at sende en maler op og male igen, men da vi stod midt i en ny lejlighed med alle rum fuld af flyttekasser mente vi ikke, at det var en optimal løsning på dette tidspunkt.

      Vi skrev til udlejer, at vi godt kunne leve med den dårlige maling, så længe at den gule farve ikke stammede fra noget sundhedsskadeligt. Vi foreslog udlejer, at vi ikke skulle betale for maling til disse rum ved vores fremtidige udflytning. Hertil svarede hun blot med, at hun synes vi skulle få ordnet det nu, hvilket stadig ikke var en særlig optimal løsning mens vi boede i lejligheden.

      Jeg står ikke og skal flytte nu, men jeg er nysgerrig efter mine rettigheder når det engang sker. Jeg kan læse under rettigheder:

      “Er lejemålet i dårlig stand eller ikke i den stand lejekontrakten foreskriver, er det vigtigt, at du senest 14 dage efter lejemålets indgåelse eller 14 dage efter du har fået nøglen gør skriftligt opmærksom på fejl og mangler. Dette gælder også fejl og mangler, du ikke ønsker udbedret.”

      Hvad betyder det for mig når jeg engang fraflytter? Når jeg har sagt nej tak til, at få en maler til at male væggene (udbedre fejlen) igen mens jeg bor her, har jeg så frasagt mig helt at få udbedre fejlen? Optimalt for mig vil jo være, at jeg f.eks. ikke skal male de pågældende vægge ved udflytning, hvilket jeg synes er en fair løsning, men har jeg ret til at kræve det overfor min udlejer?

      På forhånd tak for hjælpen.

      Mvh. Marie

Viser 0 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.