Må udlejer ophæve på dette grundlag?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Må udlejer ophæve på dette grundlag?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9642
      anonym 1218
      Medlem

      Hej Danmarks lejerforeinger

      Jeg modtog for få dage siden et anbefalet brev fra min udlejer, et privat ejendomsselskab, om at de er utilfredse med mig, på grund af at der er rod og mangelfuld rengøring i min lejlighed.

      De har derfor forlangt at jeg skal lave en total rengøring af min lejlighed; de har specificeret et tidspunkt om et par uger, hvor de vil inspicere min lejlighed, og hvis de da finder at jeg ikke har gennemført den krævede totale rengøring, så vil de ophæve mit lejemål (hvilket jeg forstår som at jeg smides ud straks).

      Jeg har altid betalt min husleje til tiden, og jeg har aldrig fået klager fra de andre beboere i opgangen m.h.t. lugt-gener eller at de på anden måde er generet af min mangelfulde rengøring. Viceværten har også været inde hos mig et par gange gennem årene, uden på nogen måde at påtale mit rod og min sjuskede rengøring.

      Jeg har meget travlt med en uddannelse for tiden, og mener derfor ikke at jeg kan nå at gøre totalt rent på så kort tid, da jeg også har lettere psykiske problemer, men kan jeg foreslå udlejer at jeg gør delvist rent, med fokus på specifikke ting som jeg beder dem redegøre for, og samtidig love udlejer at jeg vil gøre totalt rent i løbet af yderligere 3-4 uger, d.v.s. de kan komme og lave endnu en inspektion først i marts måned?

      Jeg sidder til en meget billig husleje, og jeg har en grum mistanke om, at udlejer primært søger et påskud for at slippe af med mig (ophæve lejemålet), sådan at de kan lave noget fornyelse i lejligheden og derefter finde en ny lejer til en MEGET højere husleje.

      Må de virkelig lovligt smide mig ud, på grund af sjusket rengøring, eller har jeg måske fat i noget m.h.t. deres egentlige motiv?

      Og hvad indebærer en ophævelse helt konkret? Kommer fogeden uden videre og smider mig ud, eller kan jeg modsætte mig ophævelsen og få kørt en eller anden art sag, i en eller anden form for boligret?

      Jeg vil selvfølgelig melde mig ind i LLO for også at få hjælp dér, men jeg har først råd til deres kontingent på fredag, da jeg gennem lang tid har været på kontanthjælp, og LLO vil næppe snakke med ikke-medlemmer, og jeg har VIRKELIG brug for at få noget ro på her, da jeg er ekstremt stresset.

      Hvis sagen kommer for en eller anden art boligret, bør jeg så fremføre min mistanke i retten, altså min mistanke om at udlejers primære formål er at slippe af med en billig lejer, d.v.s. udskifte mig med en dyrere, efter at have lavet en eller anden grad af håndværks-mæssig renovering?

      Jeg har virkelig hårdt brug for et svar, og gerne hurtigt, så jeg kan få noget ro på, da jeg først kan opsøge LLO på mandag, d.v.s. om 6 dage, og det er meget stressende at være mig, én der har psykiske problemer og som nu oven i det sidder og frygter at blive hjemløs (hvilket også indebærer at jeg må springe fra min uddannelse, d.v.s. 100% deroute). Please, please, please!

      anonym

    • #9643

      Som du beskriver situationen kan din udlejer IKKE smide dig ud. Hverken ophævelse eller opsigelse kan lovligt ske på grund af de ting du omtaler. Kun hvis forholdene inde i din lejlighed er så slemme, at det enten truer ejendommens tilstand, udgør en sundhedsrisiko for andre beboere, giver lugtgener eller tilsvarende,…  – Rod og “almindelig” manglende rengøring kan ikke lovligt begrunde de udlejerreaktioner du har beskrevet.

      Skriv og send et anbefalet brev til din udlejer, hvor du  – under overskriften “Indsigelse mod ophævelse/opsigelse” fortæller at du ikke kan acceptere det de har skrevet til dig, og at du insisterer på din lovmæssige ret til at blive boende. Vedlæg udprint af denne omgang spørgsmål/svar.

      – Men det starter blot sagen og giver dig en vis frist. Du skal snarest muligt have kvalificeret lejeretskyndig hjælp. Så tag at indmeld dig snarest muligt i den nærmeste DL-lejerforening. (Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad LLO-lejerforeningerne gør, men DL-lejerforeninger rådgiver normalt gerne, også inden indmeldelse). Find nærmeste DL-lejerforening her: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.