Må udlejer hæve lejen?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10657
      Lotte 2245
      Medlem

      Hej,

      Min kæreste og jeg har lige overtaget en lejlighed, som han ikke havde fået gennemset inden han underskrev lejekontrakten, da den nuværende lejer er en kammerat, og han ikke havde nævnt nogle større fejl eller mangler.
      Da vi så ser lejligheden efter, viser det sig at der er; – hul i loftet i køkkenet, hvor der siver vand ind (det er en taglejlighed)
      – trævinduet i badeværelset er sort af svamp
      – der er en mindre vandskade i stuen

      Udlejer siger at hele taget skal skiftes hvis der skal stoppe med at sive vand ind, men at huslejen så vil blive hævet, mit spørgsmål er om det virkelig kan passe? Lejligheden bliver ifølge lejekontrakten overtaget som beset og ikke istandsat, men det betyder vel bare at vi selv skal male og ordne “skyndhedsfejl” ikke?

      Mvh Lotte.

    • #10658
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Uanset, om man overtager en lejlighed som beset, så må der ikke være hul i taget. En bolig som den du beskriver er potentielt sundhedsfarlig.

      Jeres udlejer kan ikke hæve huslejen, fordi I kræver disse ting sat i stand.

      I har flere muligheder:

      1) At klage til kommunalbestyrelsen med henvisning til sundhedsfare. (Skriv til kommunaldirektøren). Henvis til følgende vejledning: “VEJLEDNING nr 47 af 27/06/2008. Vejledning om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum”. Her er kommunens pligter nøje beskrevet.

      2) At gå til huslejenævnet for at få givet udlejer et vedligeholdelsespåbud.

      Meld jer ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.