Må udlejer bestemme, om min kæreste må overnatte?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Må udlejer bestemme, om min kæreste må overnatte?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10880

      Jeg lejer et klubværelse på en gang med et par værelser. Engang i mellem kommer min kæreste på besøg og overnatter også nogle gange – inden for de sidste par måneder i snit mindre end 1 gang om ugen. Min udlejer (som bor i opgangen) mener at “det må jeg ikke”, da der i kontrakten står “må beboes af en person”. Han siger direkte, at han ikke vil have, at min kæreste sover hos mig.

      Så længe min kæreste ikke bor her eller er her det meste af tiden, kan han vel ikke henvise til kontrakten? Og må udlejer overhovedet bestemme den slags? Eller holde øje med hvem og hvornår man får besøg??

    • #10881

      Med hensyn til det rent juridiske er den omtalte kontraktbestemmelse klart ugyldig. Så længe “overbefolkningsreglerne” ikke overtrædes, og så længe det ikke pga. støj eller andre gener er til ulempe for de øvrige beboere, har udlejer slet ikke ret til at blande sig i om du har gæster, om de overnatter, eller om I for den sags skyld flytter sammen.

      Med hensyn til de praktiske realiteter kan det desværre se noget anderledes ud, for du omtaler at udlejer selv bor “i opgangen”.

      Hvis dit værelse er beliggende i et en- eller to-familieshus, som udlejer også selv bor i, vil dit lejemål have status af “enkeltværelse”. Dette vil give udlejer meget nem adgang til at opsige dig. I så fald må du naturligvis tænke dig grundigt om, for du tager en kontrovers med udlejer om dine rettigheder: Selv om du har retten på din side, vil udlejer muligvis blot opsige dig. (Der ER beskyttelsesmuligheder, men de er ikke særligt sikre).

      Hvis det imidlertid ikke er tilfældet, og du altså reelt bor i enten et klubværelse eller en etværelses lejlighed, vil du have lovgivningens fulde beskyttelse mod uberettiget opsigelse fra udlejers side.

      Læs mere i opslaget om lejemåls-typer: http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/33

      Og så vil jeg – kraftigt – anbefale dig at opsøge videre assistance i en lokal lejrforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard 

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.