Lejers rettighed i forbindelse med røg/brand skade

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Lejers rettighed i forbindelse med røg/brand skade

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12771
      Bo Nielsen
      Medlem

      Hej
      Jeg skriver på vegne af min svigermor, som er i den uheldige situation, at en brand i underboens lejlighed har gjort hende ‘husvild’, da hendes lejlighed er blevet røgskadet.
      Hendes egen forsikring dækker og håndterer skaderne på hendes indbo.
      Røgen fra branden har betydet at hendes to stuer og entre’en skal males.
      Hendes udlejer har holdt et møde med min svigermor, en taksator fra udlejers forsikringsselskab og den malermester, der skal male de to stuer og entre’en.
      Taksatoren anerkendte røgskaderne og meddelte, at forsikringsselskabet ville dække malerudgifter på til 11.000kr.
      Malermesteren gav efter at have besigtiget stuer og entre et tilbud på 16.000kr.
      De resterende 5.000kr. meddelte udlejer skulle betales af min svigermor.

      Jeg kan ikke forstå, hvordan min svigermor kan blive involveret i et mellemværende mellem udlejer og udlejers forsikringsselskab.

      Det er derfor jeg skriver til jer. Er dette krav rimeligt?

    • #12772
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Nej kravet er bestemt ikke rimeligt. Jeg kan slet ikke se, hvordan forsikringsselskabet kan begrænse sin dækning på denne måde. enten må forsikringsselskabet acceptere udlejers valg af maler, og betale hvad det koster, eller også må de selv finde en maler, der vil gøre arbejdet for 11.000 kr.

      Hvis jeg var din svigermor, ville jeg bebude et sagsanlæg mod din udlejer for at få dækket de sidste 5.000 kr. Det er udlejeren, som hun har et retsforhold over for. Derfor er det også udlejeren, som skal sagsøges.

      Søg i første omgang rådgivning i en advokatvagt. Sådanne gratis rådgivningstjenester findes i mange kommuner.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.