Lejere har ikke krav på mange dages varsel på adgang til deres bolig

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Lejere har ikke krav på mange dages varsel på adgang til deres bolig

  • Dette emne er tomt.
Viser 0 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13328
      Rolf Nielsen
      Deltager

      I Samsø Ældreboligselskab er vores boliger begæret på tvangsauktion af BRF Kredit. Lejerne fik blot et brev fra advokat som krævede huslejen indbetalt med dags varsel for efterfølgende at meddele, at huslejen fremover stadig skulle indbetales til den mere den i mere end 20 måneder lange tvangsadministrator Boligkontoret Danmark. Afdelingsbestyrelsen henvendte sig til Retten i Aarhus som ikke var særligt meddelsomme. Men så gik retten på retsferie og så gik alt i stå. Efter retsferien skulle der udarbejdes materiale til tvangsauktionen og BRF Kredit skulle sammen med advokat ind i alle lejernes boliger. Dette kunne være varslet inden retsferien, men da respekten for lejerne ikke er stor sendte fogeden blot brev til lejerne fredagen før ankomst mandag med trussel om brug af låsesmed. Lejerne modtog brevet fra Retten i Aarhus fredag over middag og skulle så aflyse alt såfremt de ikke ønskede fogeden, BRF Kredit og advokat med låsesmed låste sig ind i lejernes boliger.

      Jeg protesterede over den manglende respekt for lejerne med det korte varsel, men fogeden havde krav på adgang til mit lejemål og han fandt det nærmest morsomt at jeg var utilfreds med hans handlemåde. Jeg måtte lukke dem ind, men da det havde regnet krævede jeg de tog deres våde fodtøj af, men det nægtede både fogeden, advokaten og BRF Kredit.De gik alle ind i vores bolig med vådt fodtøj.

      Vi lejere følte os ydmyget og uden rettigheder, men myndighederne mener tilsyneladende ikke, at lejerne fortjener et rimeligt varsel før man med trussel om brug af låsemed trænger ind i lejernes boliger. Retten i Aarhus lavede efterfølgende en kendelse om adgang til min bolig som jeg kunne indbringe indenfor 4 uger for Vestre Landsret. Fogeden mente ikke jeg havde krav på mere varsel end fra fredag eftermiddag til mandag formiddag. Det virker krænkende når vi lejere hele tiden har betalt høj husleje og overholdt alle aftaler skal behandles med så ringe respekt af Retten i Aarhus. At det kan undskyldes med rettens lange retsferie har jeg absolut ingen forståelse for.

      Hvorfor udviser Retten i Aarhus ikke skyggen af respekt for lejerne i denne ubehagelige situation som lejerne gjorde myndighederne opmærksom på var under udvikling allerede i december 2010. Jeg har tidligere oplevet, at en medarbejder fra administrator fik skaffet sig adgang til vores bolig mens vi var bortrejst hvor de borede huller i vores stuegulv under et gulvtæppe for at vi ikke skulle opdage de var trængt ind i vores bolig. Grundlovens bestemmelser om boligens ukrænkelighed bliver tilsyneladende ikke tillagt den store betydning når blot det er lejere som det drejer sig om. Jeg bryder mig ikke om den manglende respekt som udvises når jeg har betalt husleje og overholdt samtlige regler.

      Lovgiver bør sikre også lejerne rimelige vilkår som ligner grundlovens bestemmelser om boligens ukrænkelighed. Er reglerne om boligens ukrænkelighed stadig gældende for lejere i almene boligselskaber?

Viser 0 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.