Lejeransvarlig ekstra udgift

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Lejeransvarlig ekstra udgift

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10082
      Ivan 1668
      Medlem

      Jeg har modtaget nedenstående mail. Jeg ville høre om det er rimeligt at udlejer vil ha’ 600 kroner for, at jeg ikke var hjemme (til tiden i hvert fald). Og hvorfor tager han ikke 900 kroner, nu han bare kan slynge tal ud?:

      “Du har efterlyst specifikation af krav for ekstraudgift på kr. 600,- som du er
      blevet påført. Det har du fået, med du får det gerne igen

      Lejemåls påført ekstraudgift til rensning af ventilationsanlæg for lejemål

      Rensning af ventilationsrørene i xxxx er nu tilendebragt. Desværre var jeres
      lejemål årsag til at vi fik en ekstra udgift i forhold til det budgetteret.
      Udgiften består i at ventilationsfolkene var nød til at komme tilbage til jeres
      lejemål fordi I ikke var hjemme på det tidspunkt som i var blevet varslet om.

      xxxxx administration har ifølge lov om leje af almende boliger ret til adgang
      i det lejede:
      § 32. Udlejeren har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når
      forholdene kræver det.
      § 33. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når
      udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.

      * Alle lejemål i xxxx blev varslet 9. marts 2010 (6 ugers varsel)
      * Alle lejemål fik fra uge 16 udsendt et 7 dages varsel med angivelse af konkret
      dato for adgang til lejligheden.

      Da jeres lejemål har overhørt det lovpligtige varsel og ikke været hjemme, har vi
      været nød til at genvarsle jeres lejemål for at få adgang.

      Udgiften til genvarsling andrager pr. lejemål kr. 600,- som vil blive opkrævet af
      xxxx’s administrationskontor

      Jeg håber det er svar nok”

    • #10083
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Denne opkrævning er hverken rimelig og heller ikke lovlig. Gebyret er ikke en pligtig ydelse i lejeforholdet.

      Der står intet sted i Lov om leje af almene boliger, at en udlejer må opkræve gebyr for genvarsling. Jeg mener heller ikke, at forretningsførerens måde at varsle på er korrekt.

      Det er rigtigt, at man som lejer skal have 6 ugers varsel, men det skal være til det præcise tidspunkt. Man kan ikke varsle med 6 ugers varsel (Vi kommer i uge 8) og derefter vente til uge 7 med at fortælle lejerne om det bliver den 20/2 kl 9, den 21/2 kl 13  eller måske den 25/2 kl. 15.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.