Lejemål ej lovligt

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13587

      Hej

      Min kæreste og jeg har lejet en lejlighed, som vi har boet i et år nu.

      Bestyrelsesformanden i ejerforeningen i ejendommen har netop rettet henvendelse til min kæreste og mig og oplyst, at vores lejlighed samt to andre lejligheder står registreret som et erhvervslejemål, og at de derfor ikke er blevet registreret som beboelseslejemål.

      Bestyrelsesformanden tilkendegav, at de har givet min udlejer en frist på 10 dage til at lovliggøre lejemålene, hvorefter de ellers vil overgive sagen til kommunen. Min udlejer ejer alle 3 lejligheder.

      Sidst jeg spurgte, havde min udlejer ikke reageret, og nu ville de så overgive sagen til kommunen. Siden hen har vi ikke hørt noget, og det er efterhånden ved at være et par uger siden (vi skal lige tage højde for julen).

      Før jeg flyttede ind, havde den tidligere lejer beboet lejemålet i 5 år. Jeg har alene boet der i et år.

      Da jeg spurgte bestyrelsesformanden, hvordan man ville have den lovlivggjort, sagde han, at en person skulle ud og besigtige lejemålet for at se, om lejemålet overholdt alle regler osv.

      Mit spørgmål er herefter, hvordan jeg og min kæreste kommer til at stå i en efterfølgende sag?

      Umiddelbart kan jeg slet ikke finde en situation magen til min.

      Jeg har selv tænkt, at hvis min udlejer (der er et selskab) går konkurs, står vi som lejere stærk, og at vi derfor blot bliver “solgt med” til en evt. ny ejer.. og det samme gælder vel, hvis udlejer selv frivilligt vælger at sælge lejemålet for at undgå at bruge penge på lovliggørelsen?

      Vi er dog meget i tvivl om, hvordan vores juridiske stilling kommer til at blive – herunder om vi burde søge efter noget andet allerede nu eller om lovliggørelsen overhovedet kan have nogen betydning for os som lejere?

    • #13588
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hvis kommunen ikke mener, at der må bo nogen i de pågældende lejemål, så er der kun een måde at “lovliggøre” jeres lejemål på, og det er at ophæve jeres lejekontrakter. Hvis udlejer ophæver jeres lejeaftaler, skal I flytte.

      I har så ret til at få erstatning fra udlejer for ekstraudgifter til flytning, merleje osv.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

       

       

       

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.