Lejelov af stuehus v/Landbrugsejendom

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Lejelov af stuehus v/Landbrugsejendom

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11385
      Winnie 2979
      Medlem

      Jeg har kigget lejeloven igennem flere gange, og kan ikke finde svar på følgende:

      Jeg er lejer til selve stuehuset på en landbrugsejendom (ikke nedlagt)
      Iflg. min husejers advokat er opsigelsen fra udlejers side på 3mdr.
      Nu skal landbruget/huset sælges – og er opsigelsen da også 3mdr. – fra min nuværende /kommende husejer?
      Jeg kan som sagt ikke finde svaret i Lejeloven – eller har jeg overset det?

    • #11386
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg synes du skal bede advokaten om en præcis henvisning til den paragraf, der tillader opsigelse med 3 måneders varsel. Du har ret i, at der ikke findes nogen bestemmelse i lejeloven om opsigelse af landbrugsejendomme.

      Der findes dog følgende paragraf:

      Lejelovens § 83, stk.1, litra g): “(Udlejeren kan opsige i følgende tilfælde:) …. Når vægtige grunde i øvrigt gør det særlig magtpåliggende for udlejeren at blive løst fra lejeforholdet.”. Det er dog meget svært for en udlejer at få godkendt en opsigelse i boligretten efter denne paragraf.

      Tidligere var der en bestemmelse i landbrugsloven om, at lejere af huse, der var en del af en landbrugsejendom kunne opsiges med 6 måneders varsel, hvis huset skulle bruges til medarbejdere ved landbruget. Denne regel findes ikke i landbrugsloven mere.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.