Lejeforhøjelse efter nyt tag

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Lejeforhøjelse efter nyt tag

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10933

      Hej,

      Jeg skriver på vegne af min mor som bor til leje i et rækkehus. Hun har boet der i over 10 år og har selv sat mange penge i huset. Når hun endelig kontakter udlejer er det svært at få ham til at se på tingene. Jeg har blandt andet været nødt til at tage med nogle gange, for at støtte min mor. I over et år har hun rykket udlejer for utæt tag. Ikke fordi det regnede ind, men der lå bla meget fyesne på loftet sidste år og hun fik en fugtskade da det smeltede. Da han endelig fik sendt en tømre ud for at se på det, fik hun i hast et nyt tag – Skønt for hende, men nu 2 uger efter får hun en huslejestigning. De henviser til § 47, “idet de vurdere at lejemålet ligger under den aktuelle leje i tilsvarende boliger, Smatidig gøres gældende, at lejen udover skatte/afgifter ikke er reguleret siden lejemålets starts i 1997” Stigningen er på 6000 om året, hvilket er mange penge nu hvor min mor stopper med at arbejde til februar. Jeg er slet ikke i tvivl om at den stigning kommer pga taget, men kan hun bevise det.?

      Min mor har selv betalt for ny vask, blandingsbatteri og skabe på toilettet. Hun har selv betalt for sit nyt køleskab samt blaingsbatteri i køkkenet, ligesom hun har fået lagt trægulve mm. Jeg er i tvivl om hun står for al vedligeholdelse indedøre (har bedt om at se hendes kontrakt), men hvis det er sådan, hvor høj må huslejen så være. Jeg ved at der i kontrakten står at hun selv skal holde den udvendige vedligeholdelse vedr maling af vinduer og døre, dog betaler han for malingen og tro mig der bliver malet hver andet år. Dog skal det være et problem hver gang hun skal have maling!

      Kan hun kræve at der er en vedligeholdelseskonto, når det kun er hendes hus der lejes ud?

      Hun har fx en havedør som er virkelig utæt og det trækker ind ligesom døren er svær at lukke, er det ikke vedligholdelse fra udlejers side?

      Nar udlejer står for indvendig vedligeholdelse, og lige her tænker jeg på maling og tapsering. Hvornår kan man kræve at der trænger til ny maling fx?

      Det blev til mange spørgsmål.

      Mdv
      Anja

    • #10934
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg kan ikke overkomme at besvar alle spørgsmål. Hun bør melde sig ind i en lejerforening og få bistand.

      Vedrørende huslejestigning: Hvis hun bor i en reguleret kommune (det gør langt de fleste), så kan udlejer kun kræve huslejestigning efter § 47, hvis din mors leje er væsentlig lavere end i lejemål af tilsvarende kvalitet, der har omkostningsbestemt husleje. Med mindre din mors hus er forbedret af udlejer, så ligger den omkostningsbestemte husleje i sammenlignelige lejemål normalt på ca 500-600 kr pr kvadratmeter om året. Det vil sige, at hvis din mors husleje før stigningen er 600 kr pr kvadratmeter om året, så kan udlejer ikke kræve huslejeforhøjelse.

      Jeg tager forbehold for, at jeg ikke kender huset og dets beliggenhed. Men jeg synes under alle omstændigheder, at din mor skal gøre indsigelse mod lejeforhøjelsen og dermed tvinge udlejer til at indbringe sagen for huslejenævnet.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.