Laaaang mangelliste/ophævelse af lejekontrakt

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Laaaang mangelliste/ophævelse af lejekontrakt

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10977
      Marlene Bech
      Medlem

      Hej. Jeg har brug for din hjælp. En anden sagde god for min lejlighed for mig, da jeg ikke boede i Jylland. Her var et knap så pænt laminatkøkken, og her var hverken malet godt nok eller rent. Det blev gjort og jeg flyttede ind, men snart så jeg en masse fejl; mangellisten blev født. Den blev lang. Følte jeg var lidt krakilsk og fjernede et par ting; bagateller i forhold til alt andet. Men, køkkenet…? I lejekontrakten står, at det er nyt. Hvor gammelt, slidt og ødelagt er “nyt”? Det hér, er så ringe kvalitet, at det ikke ville egne sig til et bryggers. Langs lågekanterne, mere eller mindre bølger laminaten pga. fugt. Og det er slidt. Maling kan ikke skjule fugtskaderne. Komfuret er ældre og med kogeplader, der er rustne. Ovnen er slet ikke ren. Så uhumsk, at jeg købte et nyt med keramisk plade og varmluft. Og mere energirigtigt. Køleskabet er også en ældre model og burde nok udskiftes. Gulvvinylet er misfarvet og der er hul i det. Udlejer har understreget, at der ikke kommer et nyt køkken! Dog erkender han, at det er slidt og at der er slået hjørner af flere steder. Hmm?? Jeg synes ikke, man kan være bekendt at tilbyde så ringe forhold. Øvrige ting: kun 5 stikkontakter + 8 kontakter til 79 kvadratmeter 3 vær. lejlighed! Kan jeg forlange flere? Her er heller ikke stik til TV eller radio. Er det ok?? Toilettet vipper, bruger ca. 15 min. på at tage vand ind, trykket er lavt og stort/lille-skyl virker ikke. En ventil blev skiftet, som det hele. Ruden i badeværelsesvinduet var sunket en halv cm. Det er OK nu. Et andet vindue kan ikke lukkes. Rammen buer og er ude af facon. Man høvlede blot i bundrammen. Vinduerne er fra slut 60`erne. Gulvene er afhøvlede og var fine på nær nogle få pletter. Jeg kan se nu, at det ikke er behandlet; det suger let skidt til sig. Jeg tror ikke, jeg kan få dem vasket pæne igen. Er det mit ansvar, når de ikke har fået nogen behandling? Jeg talte med udlejer om især køkkenet. Fordi jeg sagde til ham, at jeg slet ikke kan få øje på den standard i min lejlighed, som jeg kender fra flere andre af bygningens lejligheder, indikerede han, at vi kunne ophæve lejemålet. Jeg tilføjer lige, at bl.a. min underbo har et meget fint køkken med keramisk komfur, stenbordplader, lys under skabene og fint finyl på gulvet. Badeværelset har fin håndvask og underskab, lækre gulvfliser og flot væghængt toilet. (Vores m2-pris er næsten ens.) Jeg selv har en ældre håndvask, der sidder løs. Enkle, glatte 15×15 fliser, der er så glatte, at det sammenholdt med hældningen på gulvet, får min vaskemaskine til arbejde sig væk fra sin plads under brug. Iflg. kontrakten er badeværelset nyistandsat med skjulte rør. Der er nymalet glasvæv, men med et hav af rør. Hvor hurtigt skal tingene udbedres? Kan man pålægge udlejer at skifte køkkenet? Kan lejemål annulleres, hvis tingene ikke bliver udbedret. Er han så ikke pligtig til umiddelbar tilbagebetaling af depositum ved anullering, da jeg jo skal betale depositum til en anden lejlighed. Venligst Marlene Bech

    • #10978
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jo hvis du ophæver lejemålet, skal du kun betale leje frem til den dag du flytter og ikke i resten af opsigelsesperioden. Hvis din udlejer alligevel ikke vil acceptere at du ophæver lejemålet, vil han fratrække den “skyldige leje” i dit depositum. Derved tvinges du til at gå til boligretten for at få dom for, at du havde ret til at ophæve lejemålet. det er alti meget usikkert hvordan sager af denne art ender.

      Der er andre muligheder end en ophævelse af kontrakten, f.eks. tvangsvedligeholdelse gennem huslejenævnet og lejenedsættelse.

      Få rådgivning i en lejerforening eller hos en lejeretskyndig advokat.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.