kvadratmeter stemmer ikke !!!!

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen kvadratmeter stemmer ikke !!!!

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10717
      Mads Lund
      Medlem

      Hej, har lige været henne og måle min lejlighed, den er 47 kvadratmeter, men på min lejekontrakt er den anført som værende 63, mener derfor jeg betaler for noget som jeg ikke får, kan man få sat huslejen ned så den passer til kvadratmeretne, og få penge tilbage for det som man nu har betalt for meget for ??

    • #10718
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Både ja og nej.

      Du kan kun i visse tilfælde få huslejen sat ned, hvis din lejlighed er mindre end i lejekontrakten – nemlig hvis du har såkaldt omkostningsbestemt husleje. Her har størrelsen af lejligheden direkte betydning, f.eks. ved beregning af vedligholdelseshensættelser.

      Hvis du bor i et såkaldt småhus er der ikke nødvendigvis nogen direkte sammenhæng mellem antallet af kvadratmeter og huslejens størrelse. Her ansætter udlejeren sædvanligvis lejen som “aftalt leje” eller “markedsleje”, og som lejer indgår man lejeaftalen efter det indtryk man får af lejligheden, når man ser på den inden lejeaftalen indgås. Men markedslejen er som regel for høj – både i de tilfælde hvor arealet er korrekt og hvor det er forkert.

      Et eksempel: en ejerlejlighed der ligger i en ejendom fra før 1973 i hovedstadsområdet koster 5.000 om måneden. Størrelsen er 50 m2. Det svarer til 1.200 kroner pr kvadratmeter om året. Hvis lejeren går til huslejenævnet vil han sandsynligvis få sin leje nedsat til mellem 1.667 kr og 2.500 kr. om måneden.

      Du bør derfor melde dig ind i lejerforening og få undersøgt om du også betaler for meget i husleje.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.