Krav om fremmøde ved forslag til beboermøde

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Krav om fremmøde ved forslag til beboermøde

  • Dette emne er tomt.
Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14179
      Peder Peder
      Blokeret

      Kan man til et ordinært årligt beboermøde i en almen boligforening afvise forslag fra beboere som ikke er mødt op (Det kan fx. være pga. sygdom, invaliditet e.a.).

      Det står ikke i vedtægter eller så vidt i loven om at dette kræves.

      Jeg har hørt, at afvisn. skulle være pga. man skal kunne “forsvare” og/eller “forklare” meningen med forslaget.

      Min opfattelse er, at forslag allerede ved indlev. skal være ordenligt forklaret i teksten (til omdeling), da det bl.a. kan være anledning til om andre møder op. Ellers skal bestyrelse forinden henvende sig og bede om en bedre tekst.

      Men iøvrigt må den beboerdemokratiske ret til at få et forslag behandlet vægte langt højere end et fremmøde.

    • #14180
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Som du selv skriver, står der ikke noget i lovgivningen, som giver svaret på dette problem. En dirigent har dog en i et vis omfang mulighed for at afvise forslag, ligesom han kan sætte det til afstemning, om et konkret forslag skal behandles. Personligt mener jeg, at det er et rimeligt krav, at forslagsstilleren møder op og forelægger forslaget. Dette er som oftest nødvendigt, for at der kan føres en meningsfuld debat. Der kan dog være tilfælde, hvor det ikke vil være nødvendigt, at forslagsstilleren møder op, fordi meningen med forslaget er indlysende og ikke kræver nærmere forklaring. Det kan f.eks. være et forslag om at der gives tilladelse til hundehold. Et sådant forslag kan alle forholde sig til.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

    • #14181
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Som du selv skriver, står der ikke noget i lovgivningen, som giver svaret på dette problem. En dirigent har dog en i et vis omfang mulighed for at afvise forslag, ligesom han kan sætte det til afstemning, om et konkret forslag skal behandles. Personligt mener jeg, at det er et rimeligt krav, at forslagsstilleren møder op og forelægger forslaget. Dette er som oftest nødvendigt, for at der kan føres en meningsfuld debat. Der kan dog være tilfælde, hvor det ikke vil være nødvendigt, at forslagsstilleren møder op, fordi meningen med forslaget er indlysende og ikke kræver nærmere forklaring. Det kan f.eks. være et forslag om at der gives tilladelse til hundehold. Et sådant forslag kan alle forholde sig til.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.