Krav om dokumentation for udført istandsættelse

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Krav om dokumentation for udført istandsættelse

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9876
      Daniel Heath
      Medlem

      hej, kan man som lejer kræve dokumentation fra sin udlejer for istandsættelser som han siger at have fået udført efter fraflytning, eller skal der startes en sag førend man har et dokumentationskrav? (At udlejer på et stykke a4-papir skriver at man skal betale xx kr. for istandsættelse, betyder jo ikke at han reelt har afholdt udgifter for samme, og da det er ikke min opfattelse at udlejer skal tjene penge på istandsættelsen men undgå værdi-forringelse, vil jeg på baggrund af beløbets størrelse gerne have mulighed for at se dokumentation på de faktiske afholdte udgifter). I forlængelse heraf går mine tanker videre i retning af spørgsmålet om betaling til f.eks. en autoriseret maler, som udlejer har fået til at male lejligheden. Udlejer er momsregistreret og kan derfor trække momsen fra en autoriseret maler fra (idet han jo HAR betalt maleren) – det beløb han så opkræver mig for malerydelsen, burde det så ikke være eksklusiv moms, da han ellers scorer/tjener 25% jeg betaler i moms for malerydelsen? Tilsidst et lille enkelt et – udlejer kræver et ‘flyttesynsgebyr’, som ikke fremgår af lejekontrakten eller andetsteds, har jeg ret i, at denne slags selvopfundne gebyrer ikke kan opkræves uden forudgående aftale?

      På forhånd mange tak

      vh
      Daniel Heath

    • #9877
      Jakob Lindberg
      Moderator

      En lejer har ikke krav på dokumentation før end der er startet en huslejenævnssag om problemet.

      Momsproblematikken kan jeg ikke kommentere, da jeg ikke er skattekyndig.

      Udlejer kan ikke kræve flyttesynsgebyr.  Udgifter til syn og lignende er en ydelse, som udlejer skal yde uden ekstrabetaling. Han kan kun kræve betaling for særlige, dokumenterede ekstraudgifter (f.eks. annoncering, som har medført at lejligheden er blevet genudlejet i opsigelsesperioden og derved har sparet fraflytteren for husleje)

      Med venlig hilsen

      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.