Køb af maling

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12790

      Hej

      Kan udlejer pålægge mig, at jeg SKAL købe malingen af hende, som det står i min lejekontrakt. Jeg skal bruge en momsregistreret maler, også ifølge kontrakten, til at male min lejlighed.

      Malingen får jeg til vejledende udsalgspris af udlejer. Jeg må ikke få farvekoden af udlejer, så jeg eventuelt kunne købe malingen selv, måske billigere, eller få et bedre tilbud fra maleren, hvis han selv skulle have haft malingen med.

    • #12791
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Nej, som jeg læser dit brev, gør udlejer sig skyldig i overtrædelse af den såkaldte dusørregel i lejeloven. I hvertfald hvis du er beboelseslejer. Se § 6:

      § 6. Ved udlejning til beboelse, ved formidling af sådanne lejeforhold eller ved bytning af beboelseslejligheder er det ikke tilladt at modtage eller kræve vederlag fra lejeren eller at betinge sig, at lejeren indgår anden retshandel, som ikke er et led i lejeaftalen.

      Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke vederlag for afståelse af en forretning eller vederlag for at formidle afståelsen.

      Stk. 3. Beløb, der er betalt i strid med stk. 1, kan kræves tilbagebetalt. Beløbet forrentes fra forfaldsdagen med en årlig rente, der svarer til den rente, der er fastsat efter § 5, stk. 1 og 2, i lov om renter ved forsinket betaling m.v. Når særlige forhold begrunder det, kan boligretten bestemme, at der skal betales en højere eller lavere rente.

      Stk. 4. Overtrædelse af stk. 1 straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.