Kan udlejer ophæve aftale om leje af hårde hvidevarer?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Kan udlejer ophæve aftale om leje af hårde hvidevarer?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10712

      Hej

      For 11 år siden flyttede vi ind i en 4-værelses penthouse lejlighed under KAB. Lejligheden var uden hårde hvidevarer og vi fik tilbudt at leje ALT til en meget favorabel pris – hvilket vi sagde ja til. Når der har været problemer med en maskine er den blevet repareret uden omkostninger for os og det har vi været glade for.
      Nu er det således, at fagmanden har dødsdømt både vores vaskemaskine og tørretumbler. Det har han meddelt udlejer og igår fik vi så en skriftlig hilsen om, at der IKKE vil blive sat ny vaskemaskine eller tørretumbler op. Dette med begrundelse i, at reglerne pr. 21.10.11 blev ændret således, at samtlige lejligheder i bebyggelsen skal have køl/frys og komfur og for penhouse også opvaskemaskine som standard. Vi er blevet tilbudt at få refunderet den forholdsmæssige del af lejen for de 2 maskiner – men lejeaftalen er ikke opsagt (på de hårde hvidevarer).

      Ej heller har vi set noget referat eller anden skrivelse omkring ovenstående ændring af forholdene.

      Den nyvarslede huslejestigning indeholder stadig lejen af samtlige hårde hvidevarer…

      Er det ok, at boligselskabet nægter at stille nyt vask/tør til rådighed? Og kan de fortsat opkræve leje for køl/frys/komfur/opvask efter 1. januar 2012?

      Beklager det lange indlæg og håber, at I kan hjælpe os videre.

      På forhånd tak.

    • #10713
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er meget usædvanligt med sådanne særaftaler inden for alment byggeri, og jeg tvivler på, om det overhovedet er lovligt at udskille betalingen af hårde hvidevarer fra huslejen. Som udgangspunkt vil jeg derfor mene, at KAB stadig har forpligtelsen til at stille vaskemaskine og tørretumbler til rådighed. Jeg er dog usikker på sagen, da jeg hverken kender jeres lejekontrakt eller den særlige lejeaftale.

      Jeg forstår det sådan, at KAB ensidigt har annulleret jeres aftale om leje af vaskemaskine og tørretumbler – og tilbudt jer et nedlsag i lejen, således at I ikke mere skal betale for vaskemaskine og tørretumber men kun for køl/frys og opvaskemaskine

      Samtidig har man lavet en huslejeforhøjelse, som dækker installation af køl/frys/komfur og opvaskemaskine. Hvis I er omfattet af denne huslejeforhøjelse, kommer I til at betale 2 gange for køl/frys/komfur og opvaskemaskine.

      I bør derfor forlange en skriftlig bekræftelse på at hele det særlige lejebeløb bortfalder, når huslejeforhøjelsen træder i kraft.

      Meld jer ind i Amager Lejerforening og få bistand. Kontaktoplysninger finder I ved at klikke på Lejerforeninger.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.