kan udlejer forlange et nyt toliet p.g.a. kalkbelægninger i toiletkummen ?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen kan udlejer forlange et nyt toliet p.g.a. kalkbelægninger i toiletkummen ?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12032

      hej.
      vores søn der stud i århus -overtog en renoverings lejlighed 1 dec 2007. Den var ikke nyistandsat,hvilket står i kontrakten, da det kun var midlertidig i 1 år og så skulle den renoveres. Den blev blot malet med hvid maling nødtørftigt.Det blev til forlængelse af kontakten flere gange ialt til 4 1/2 år. Ejendommen er solgt og han skulle flytte ud 30 juni ifølge kontaktophør.Udlejer ville ikke genleje til ham efter renovering, da han så ikke kunne forhøje huslejen nok. han fik dog tilbudt kælerlejligheden til 6400
      kr/måned. Der blev ikke lavet en besigtigelsesrapport ved start hvor tolettet var betydelig mere tilkalket end i dag. Det kan vi ikke bevise. toilettet fung – der er ikke skader på kummen.
      desværre gik glimttænderen i badevær lampen i weekenden som vi ikke fik skiftet. ved flyttesyn har ny udlejer nu forbehold på nyt toilet og lampen på badet. Jeg mener at toilettet var ikke nyt ved overtagelse og dette er under alm. slidtage/brug og en glimttænder (pris 8 kr) også er alm forbrug – lampen er hel/intakt ellers.Den nye udlejer mener det er bilig sluppet da vores søn har boet ganske billig, men det er jo ikke et argument og noget der er aftalt med tidl. udlejer. jakob har betalt 2.600 måned + forbrug for en utæt taglejlighed /et dødsbo ,med dårlig køkken kun 1 gammel komfur og vi har løbende skiftet gulvtæpper – sat køleskab og fryser ind – eksta malet med hvid-han han har ingen fælles antenne mulighed haft – har betalt 800kr en enkelt gang for låsesmed p.g.a. dårlig dørlås. Men alt har været acceptabel da husleje i boligen var lav. Han har betalt 3 mdr,. husleje i depositum ved indflyt og jeg mener han kun er pligtig til at betale for aflæsning af el og varme ved fraflyt.
      der står i kontrak at lejligheden skal avleveres i samme stand og i rengjort stand og man er pligtig til at betale for aflæsning af varme og varmt vand.
      lejligheden er i samme stand (endda bedre) og rengjort ved fraflyt.
      det sidste kalk i toletkummen kan jeg trods flere forsøg ikke få væk .århus byvand indeholder en del kalk og okker – toilettet er et fint IFØ med enkelt og dobbetskyld og det fungerer.
      hvad mener DL ?
      mvh Lizzi Bengtsen

    • #12033
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg kan ikke bedømme det endeligt, da jeg ikke har set lejemålet ved fraflytning. Jeg vil dog mene, at jeres søn har en god chance for at slippe for at betale for et nyt toilet. Spørgsmålet kan indbringes for huslejenævnet i Århus. Søg Rådgivning i Randers Lejerforeninger, hvis kontaktoplysninger I finder under Lejerforeninger.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.