Kan min søn, svigerdatter og deres barn overtage lejemålet?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Kan min søn, svigerdatter og deres barn overtage lejemålet?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11810

      Min søn og jeg har boet i lejligheden siden 1989, han har kun været fraflyttet ca. 12 – 16 måneder for omkring 1½ år siden.
      Lejemålet er renoveret efter en § 48 (mener det er den paragraf) i 1994, pga. sønnens astma.
      Astmaen er hovedårsag til at han aldrig har fundet egen lejlighed.
      Nu er det så sådan, at han bor der sammen med sin kæreste og deres fælles barn.Jeg forsørger selvfølgelig ikke dem, eller omvendt. De fremlejer ikke en del af lejligheden. Vi er med andre ord fælles om lejligheden.
      Han står ikke på kontrakten, han var jo barn da vi flyttede ind.
      Udlejer henholder sig til lovgivningen om, at han ikke kan overtage, med mindre jeg er/skal på plejehjem eller er død. Ingen af delene er aktuelle, slet ikke den med min bortgang.
      Så mit spørgsmål går på, om han kan sammenlignes med en “sammenlever”, og derfor gå ind under 2 års reglen?
      Hvis en sådan ellers findes endnu, eller om der er en anden regel han kan komme under?
      Med venlig hilsen
      Vibeke

      PS det er en kommunal ejendom.

    • #11811
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Spørgsmålet er omstridt.  

      Højesteret har 24.10.2003 (sag 399/2002) afsagt dom om, at en samboende søn ikke kunne overtage lejligheden efter sin mor, på trods af at 2-års-reglen så rigeligt var overholdt. Indtil denne dom måtte blive omstødt af en anden Højesteretsdom eller af en lovændring, skal man kun forvente at kunne håndhæve overtagelses-retten umiddelbart, hvis der har været “etableret en form for gensidigt økonomisk og personligt afhængighedsforhold, som parterne ophæver gennem den ene parts fraflytning”.

      I jeres tilfælde kan det være af positiv betydning for jer, at han har vret fraflyttet, og at I derefter har dannet et nyt husstandsfællesskab.

      Kontakt en lejeretskyndig advokat, når I opfylder 2-års reglen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.