Kan man bytte sin lejelejlighed til en udlejling af en ejerlejlighed?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Kan man bytte sin lejelejlighed til en udlejling af en ejerlejlighed?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11466

      Hej Jeg har en lejelejlighed i en ejendom hvor der er 14 lejemål. Nu vil jeg gerne bytte den og har fundet en lejlighed som egentlig er en ejerlejlighed, men hvor der pt. bor en lejer. Hvis ejeren af ejerlejligheden accepterer byttet kan jeg så altid få lov at bytte eller er der specielle regler for hvilke lejligheder man kan bytte til?
      med venlig hilsen
      Hans

    • #11467

      Som du beskriver situationen, skulle det være muligt:

      Bytteretten gælder bytte til en anden selvstændig boliglejlighed, hvad enten denne er i en privat eller almennyttig ejendom. Du har den generelle bytteret hvis du kan opfylde alle tre følgende betingelser:

      1. Du har boet i lejligheden i mindst 3 år.

      2. Lejligheden anvendes ikke til andet end beboelse.

      3. Lejligheden efter bytningen vil blive beboet af højst 1 person pr. værelse.

      Er disse 3 punkter opfyldt for dit vedkommende, bør du kunne bytte, men der er undtagelser. Den vigtigste undtagelse er, at udlejer kan modsætte sig bytningen, hvis han selv bor i ejendommen, og ejendommen har færre end 7 lejligheder. Kontakt den lokale lejerforening, hvis du er i tvivl, eller der er optræk til problemer: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.