Kan jeg kræve kompensation for ombygning?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Kan jeg kræve kompensation for ombygning?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14445

      Jeg står i den situation, at jeg bor i en lejebolig, som andelsforeningen ejer.

      Min overbo er lige flyttet ind og skal til at renovere hele hendes lejligheden.
      Det larmer sindsygt meget hele dagen, hvilket jeg selvfølgelig bare må finde mig i.

      Det reelle problem er, at hun skal rive en væk ned i mit køkken for at lave sit badeværelse, hvilket udlejer/andelsforeningen har givet hende lov til, hvis hun betaler for håndværkere, malere m.v.

      Spørgsmålet er, om jeg kan kræve nogle form for kompensation?
      Jeg føler mig lidt i klemme, da jeg lige pludselig bliver en del af et bygge projekt, jeg ikke selv har sagt ja til. Og hver gang hun banker på nogle rør, ryger der puds og cement ned i mit køkken og på mit gulv, som jeg så må rydde op.
      Hun har foreslået, at jeg bare kan banke på, og så kommer hun ned og rydder op, men jeg har ikke rigtigt lyst til at have fremmede mennesker rendende i min lejlighed hele tiden.
      Det er ikke for at virke hysterisk, men det hele er bare for meget, og al larmen har tvunget mig til at flytte hjem til mine forældre for at læse til eksamen.

    • #14446
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Din overbo kan efter min opfattelse ikke kræve adgang til din lejlighed for at rive en væg ned i dit lejemål. Den eneste, som kan kræve adgang til dit lejemål er din udlejer (som måske er andelsboligforeningen?). Udlejeren kan kræve adgang efter lejelovens paragraf 54 og kun “når forholdene kræver det” (f.eks. vandskade eller reparationsarbejder på bygningen). Det vil kræve, at udlejer fører en retssag mod dig, for at tiltvinge sig adgang. Du kan udnytte denne retsstilling til at forhandle dig frem til en kompensation.

      Søg allerede nu bistand hos en lejeretskyndig advokat eller en lejerforening, da en konflikt som denne kan blive alvorlig.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.