Kan bror benytte lejemål efter sin søster?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Kan bror benytte lejemål efter sin søster?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11568

      Min datter bor på 5.år i en lejlighed sammen med sin lillebror. Hun har nu fået barn og vil gerne flytte sammen med sin kæreste. Da hun står på lejekontrakten giver det ikke umiddelbart mulighed for at min søn – hendes bror – overtager lejligheden. Det er en meget ulykkelig situation, da det som bekendt er meget svært for en studerende at få noget at bo i i København. Vi har kontaktet ejerens administrator, der blankt afviser mulighed for at mn søn overtager lejemålet.
      Vi er nu interesseret i at undersøge om der er overhovedet er nogle muligheder som vi har overset i forhold til at han kan beholde lejemålet eller bruge det som bytteobjekt, således at han fortsat har et sted at bo.

      Fremleje: – er der nogle muligheder for at tolke reglerne for fremleje, så min datter kan fremleje lejligheden ud i 2 år, selvom udlejer holder stramt på at det kun gøres ved udenlandsophold.
      Bytte: – Er det en farbar vej at min datter forsøger at bytte lejligheden – og i den forbindelse forsøger at få hendes bror med på lejekontrakten som sin samlever og så selv fraflytter den nye lejlighed efter ngl måneder?
      Hvad er erfaringerne i forhold til at få en ekstra person skrevet med på en ny lejekontrakt ved et bytte?
      Hvilke argumenter er gode at bruge i forhold til en ny udlejer?
      Hvordan er reglerne hvis min datter bytter med en der kommer til at bo sammen med min bror? Jeg tænker at hvis hun kan bytte med en bekendt der bor i en anden udlejningslejlighed.
      Hvis min bror så har fælles husstand med den person og lever sammen i mere end to år kan min bror så overtage lejemålet formelt?
      Jeg synes det er meget svært at tolke hvordan det skal forstås det med at man har lige ret til lejemålet efter at have levet sammen i to år? Hvordan kan udlejer undersøge om man er samlever eller blot bor sammen?
      Har jeg iøvrigt forstået det korrekt, at det er muligt at bytte en lejlighed fra en privat udlejningsejendom med en lejer af en andels- eller ejerlejlighed, hvis ejeren at hhv. andels- eller ejerlejlighed er indforstået med dette?

      Hvad vil der ske hvis min datter bor hos sin kæreste med bibeholder adresse i lejligheden?
      På forhånd tak – jeg synes det er urolig lærerigt at læse Jeres brevkasse, så det er en kæmpe hjælp – lejeloven er ikke enkel synes jeg..

    • #11569
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg mener ikke, at det er helt umuligt, at din søn kan vinde en retssag over udlejeren om hvorvidt, han kan fortsætte lejemålet efter din datter (jf. Lejelovens § 77 a).

      Hvis din søn og datter reelt har haft fælles husstand, så opfylder de betingelserne i denne bestemmelse for at kunne aftale, at din søn overtager lejemålet. Fælles husstand foreligger, når din søn har bidraget økonomisk til både at betale husleje og bidrage til den øvrige husholdning. Desuden må der ikke være tale om fremleje.

      (Fremleje foreligger, når der er en formel aftale om, at den ene part lejer et bestemt rum for en bestemt sum penge pr. måned, men at der i øvrigt ikke foreligger noget fællesskab om husholdningen.)

      De øvrige muligheder kan jeg ikke anbefale.

      Din søn skal have en lejeretskyndig advokat til at føre sagen for sig. Der er mulighed for fri proces.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

      Uddrag af lejeloven:

      § 77 a. Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles husstand, ophæver samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som fælles bolig. Kan parterne ikke blive enige om en aftale, jf. 1. pkt., kan der, når særlige grunde, herunder navnlig hensynet til parternes mindreårige børn, taler derfor, ved dom træffes bestemmelse om, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet. § 77, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.