ingen varme i radiatorerne – 12 grader indendørs

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen ingen varme i radiatorerne – 12 grader indendørs

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11136
      Sandra 2725
      Medlem

      Hej, jeg lejer en lejlighed 15 miles fra Århus. Det er en tre værelse. I løbet af sommeren installeredes jordvarme til dette hus, og et andet hus. Problemet er, at nu er der ingen varme i radiatorerne. Jeg har en brændeovn som eneste varmekilde i et af værelserne. I december, krøb varmen ned til 12-14 grader indendørs. Om natten er jeg nødt til at gå op for at tænde ovnen, så der ikke er for koldt. En årsag menes at være varmerør, der går på loftet er ikke isoleret. Varmen at være nede i lejligheden forsvinder på loftet. Udlejerne har ikke gjort noget for at isolore eller fix problemet. Huslejen er 6000 SEK pr måned plus forbrug. Er der nogen hjælp til at komme omkring dette ved tredej part? Jeg har den ønskede reduktion af lejen som kompensation, men ejeren siger nej, selv til dette. Nu har jeg trådt tilbage, men lejligheden har to måneder tilbage, i januar og februar til at leve i denne kolde. Forksning viser, at leve i et hjem under 18 grader nedsætter livskvaliteten betydeligt. Taknemlig for hjælp! Hvad er mine rettigheder i denne situation?

    • #11137

      Dine rettigheder er sådan set klare nok: Når udlejer efter lejeaftalen leverer varme, så skal det fungere. Og selvom retspraksis herom ikke er så klar som man kunne ønske sig, så er det da i hvert fald klart, at temperaturen skal kunne holdes på mindst 18 grader.

      Der ER hjælp at få gennem tredjepart: Som du beskriver situationen vil jeg mene at det er oplagt at starte huslejenævnssag (se opslag herom:  http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/27/stikord/Huslejenvn ) omgående. I samme forbindelse bør man bede huslejenævnet om at se på, om ikke huslejeniveauet er for højt, så du skal have penge tilbage helt generelt, og ikke “blot” pga. den manglende varme. 

      En sådan huslejenævnssag kan du teoretisk selv binde an med, men jeg vil kraftigt anbefale at du gør det med assistance fra enten en lejeretskyndig advokat eller (anbefalelsesværdigt) fra en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.