Indvendig kondens

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13651

      Hej,

      Jeg bor i en gammel bygning med gamle vinduer. Jeg er blevet opmærksom på at vinduerne her om vinderen tiltrækker en del dug, specielt ved bade og madlavning. Der er derfor kommet lidt svamp i bunden af træet hvor kondensen kommer ind.

      Jeg prøver at gøre mig for at afhjælpe problemet, fx med udluftning og aftørring. Men det er en forholdsvis stor opgave når man skal være opmærksom på det hver dag året rundt.

      Jeg er nu i tvivl om hvem der har ansvaret for ruderne og deres isolering. Da de er meget gamle bliver de også meget kolde, de isolere nok ikke så meget som de kunne.

      Men er det mit ansvar eller udlejers?

      Uddrag fra kontrakten:

      6.3. Det påhviler endvidere lejer at vedligeholde og om fornødent forny alle vandhander, blandingsbatterier, elafbrydere og el kontakter, ruder … Med mindre lejeren kan godtgøre, at evt. påkrævet fornyelse ikke skyldes hans forsømmelse.

    • #13652
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg kan ikke give dig et sikkert svar. Du har en lejekontrakt, hvor du har påtaget dig en mere videregående vedligeholdelsesforpligtelse, end du har i følge lejeloven. Det er muligt, at paragraf 6.3 i din kontrakt er ugyldig eller forældet, f.eks. fordi du betaler omkostningsbestemt leje. I dette tilfælde har de fleste udlejere efter lovændringen i 1994 overtaget vedligeholdelsesforpligtelsen for ruder.

      Under alle omstændigheder er det udlejer, som har fonyelsespligten for termoruder, hvis de er punkterede på grund af slid og ælde.

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.