Hvad er forskel på samlever og sambo?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Hvad er forskel på samlever og sambo?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11620
      Hans Friberg
      Medlem

      Jeg har to spørgsmål:
      1.Hvordan kan en udlejer adskille om man er sambo eller samlever? Det er aktuelt da min sambo gennem 4 år gerne vil overtage mit lejemål. Hvilke beviser kan udlejer bede om for at dokumentere om vi er kærester eller blot venner? skal vi blot oplyse at jeg ønsker at flytte og derfor vil min samlever gerne overtage lejemålet?
      2. Er det muligt at bytte en lejelejlighed fra en privat udlejningsejendom med 12 lejligheder med en person der lejer en andelsbolig, hvis ejeren af andelsboligen tillader dette? Kan min ejer overhovedet blande sig i dette?
      Mange tak for hjælpen

    • #11621
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ad 1) Det er uden betydning om man kalder sig det ene eller det andet. Det er også ligegyldigt om man er kærester eller ej. Hvis du og din sambo har haft fælles husstand i økonomiske forstand (fælles husførelse ud over lejebetalingen) og I har boet sammen i 2 år, så opfylder I kravene i lejelovens § 77 a. I dette tilfælde kan I aftale, at din sambo overtager lejligheden.

      Hvis udlejer ikke mener, at I har haft fælles husstand, må han anlægge sag ved boligretten for at få ophævet lejemålet med din sambo.

      Ad 2) Jeg kender ikke til nogen domsafgørelser om dette specielle tilfælde. Umiddelbart vil jeg mene at en udlejer kun kan modsætte sig byttet, hvis betingelserne i § 73 ikke er opfyldt for hans egen lejligheds vedkommende.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.