Hvad betyder nyistandsættelse?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Hvad betyder nyistandsættelse?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14137
      Anja Larson
      Medlem

      Hej.

      Mange tak for denne mulighed:)

      Jeg har lejet et rækkehus, hvor datoen for indflytning i følge lejekontrakten er den 1/8-14.

      Søndag den 13/7-14 har udlejer bedt mig møde ham i huset, så jeg kan få overdraget nøglerne.I følge lejekontrakten er indflytningsdatoen først den 1/8-14, men fordi udlejer skal på ferie vil han gerne give mig nøglen der. I lejekontrakten har udlejer skrevet, at der skal ske fælles besigtigelse af huset, hvor der efterfølgende udarbejdes en rapport, som underskrives af begge parter. Der står også i lejekontrakten, at rækkehuset ved overtagelse er nyistandsat. Når udlejer skriver dette, hvad er det så præcis han forpligter sig til og hvilke handlinger skal han i følge loven fortage sig???
      Mødet med ham foregår på ingen måde, som jeg havde forestillet med. Da jeg kommer derom er vægge, paneler, døre og readiator ikke malet(gamle søm, skruer, huller i væggene samt brugsmærker efter tidligere beboers møbler) og der er ingen rengøring foretaget overhovedet. Der bliver ikke lavet indflytningsrapport. Jeg får udleveret nøglerne og udlejer siger samtidig, at han har en nøgle, da han skal kunne have adgang til sit hus, hvis der sker noget. Må han i følge loven have en nøgle til huset??? Jeg har det rigtig skidt over, at han, et menneske, som jeg ikke kender, har nøgle til mit hjem.
      Herefter går udlejeren og lidt efter går vi og låser af med den udleverede nøgle. Da jeg kommer hjem skriver jeg en mail til udlejer, hvor jeg påpeger, at jeg ikke syntes, at den manglende rengøring og manglende maling overalt i huset hænger sammen med, at han i lejekontrakten har skrevet, at jeg modtager huset nyistandsat. Han skriver en lang sang tilbage om, at han da er ked af, at huset ikke er som jeg forventede og at han kan sende bud efter malere, som han kan få til at male der, hvor han syntes det trænger, hvilket efter hans mening ikke er alle steder. Samtidig skriver han at han altså ikke lige har tid nu, så om jeg selv lige vil aftale tidspunkt med maleren, for så vil han ringe og sige, hvor der skal males og give dem mit nummer. Jeg skriver tilbage, at jeg ikke ønsker, at deltage i det. Dette er nu 3 dage siden. I dag, da jeg gik ned i huset kom maleren og det viser sig, at han har fået af vide, at der kun skal sjat males og KUN væggene. Dvs. at paneler, døre, readiatore og andet træværk ikke bliver malet. Den manglende rengøring ignorerede udlejer fuldstændig. Mit spørgsmål her er, når jeg har fået overdraget nøglerne, uanset, at dette sker før tid, som det jo er tilfældet her, gælder det så ikke, at når først nøglerne er overdraget, så er brugsretten min og udlejers mulighed for at udbedre mangler og skader bortfalder???
      Altså lyder spørgsmålene: må udlejer have min nøgle?
      Hvilke rettigheder har jeg, når først nøglen er udleveret til mig og hvilke rettigheder mister udlejer evt.?
      Hvad forpligter udlejer sig til, når han i lejekontrakten skriver, at huset er nyistandsat?

    • #14138
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Udlejer har ikke krav på at have en nøgle til lejemålet. Det er dig frit for, at udskifte cylinderen i låsen (for din egen regning), da det efter lejeloven er lejeren, som skal vedligeholde og forny låse og nøgler.

      Som du beskriver det, kan lejemålet ikke betragtes som nyistandsat. Hvis der er tale om mere en nogle få efterreparationer, er et lejemål ikke nyistandsat. Under alle omstændigheder er du ikke forpligtet til at sætte lejemålet i bedre stand ved indflytning end du modtog den. Tag billeder af lejemålet.

      Meld dig ind i en lejerforening og få dem til at vurdere situationen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.