Huslejeregulering

Tagget: 

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18833
      laurabendix
      Deltager

      Jeg bor i en 2-værelses lejlighed på Christianshavn. Jeg har i noget tid haft på fornemmelsen, at jeg måske betaler en for høj husleje ift. reglerne om huslejeregulering.

      Lejligheden er på 58 m2 og jeg betaler 1758 kr pr. m2 om året. Min månedlige husleje er på 8500 kr.
      Lejligheden ligger i en stor ejerforening (Alladin), som blev bygget i 1901 og har energimærke D. Lejligheden fik nyt køkken og badeværelse for ca. 5 år siden.

      Mit spørgsmål er, om min husleje på 1758 kr pr. m2 om året ligger indenfor en lovlig huslejepris?

    • #18857
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Din husleje ville være rimelig, hvis gulvene var af mahogni, og vandhanerne af guld – nej spøg til side!
      1.758 kr pr kvadratmeter årligt er en meget høj leje. Man kan nemt finde eksempler på, at huslejenævnet i København har sat lejen til mellem 600 – 1.000 kr pr kvadratmeter, for lejemål, der følger reglerne om omkostningsbestemt leje.
      Desværre har Folketinget vedtaget et smuthul i lovgivningen, der giver en udlejer ret til at fravige princippet om omkostningsbestemt husleje. Det gælder lejligheder der er “gennemgribende moderniserede”.
      Hvis din udlejer har kunnet udnytte dette smuthul, kan lejen godt komme op over 1.000 kr pr kvadrameter – men 1.758 kr? Det tvivler jeg på.
      Meld dig ind i Amager Lejerforening. De har mange års erfaring med den slags sager.
      Du kan finde kontaktoplysningerne under Lejerforeninger.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.