Huslejenævn irrationel proces

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Huslejenævn irrationel proces

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12315

      Jeg har hjulpet min kæreste i forhold til et par kreative og aggressive udlejere og har netop haft en lidt surrealistisk gennemgang med Huslejenævnet i Gribskov/Halsnæs.
      Sagen har indeholdt uenighed omkring vedligeholdelsestilstand, fejl i lejekontrakten og endeligt huslejen, som er det jeg vil spørge til.

      Halvdelen af lejemålet på 137 kvm er 204 cm lavloftede kamre på en 1.sal, og Huslejenævnet konkluderer, at selvom kamrene måske ikke må bruges til beboelse (hvilket de ikke har hjemmel til at afgøre), så godkender huslejenævnet en leje på 726 kr/kvm for alle 137 kvm. Kommunens byggekontor siger at der kræves en loftshøjde på 250 cm for udlejningsbyggeri.
      Huslejenævnet henviser til Boligretten, hvis min kæreste vil videre i sagen – så spørgsmålet er om det er sædvanlig praksis for et huslejenævn ? Jeg har svært ved at se det rationelle i huslejenævnets rolle i huslejespørgsmål, hvis de ikke kan tage stilling til lovligheden eller vente på at kommunens byggeafdeling har taget stilling til dette.

      Det var en meget besynderlig oplevelse at have gennemgang med huslejenævnet. De 2 udlejere bød velkommen og tegnede irrelevante skønmalerier og hver gang jeg forsøgte at bringe de relevante temaer frem for huslejenævnet, så afbrød udlejers advokat mig uden at Huslejenævnet blandede sig. Huslejenævnet stod bl.a. tavst og lyttede til at udlejer selv har låst sig ind i lejligheden uden min kærestes viden – dette er meldt til politiet. Huslejenævnets formand (som er jurist) bekræftede desuden udlejer i, at det er rimeligt at tilbageholde 14 måneders accontovarme for en varmeperiode på 10 md. Udlejer havde desuden tilbageholdt 2000 kr. For en plastskuffe til 223 kr., som blot var i restordre. Og udlejer dikterede gennemgang/nøgleoverdragelse 1.5. (med 3 ugers varsel), som var dagen efter fraflytning 30.4. (hvor min kæreste var flyttet 50 km ind til mig).
      Jeg sidder med et indtryk af et utroværdigt huslejenævn, der trods massiv dokumentation, slet ikke virker involveret og udover huslejespørgsmålet har glemt yderligere et par spørgsmål omkring tilbageholdte beløb.

    • #12316
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Huslejenævnet har ret i, at din kæreste må anke sagen til boligretten, hvis hun er utilfreds med afgørelsen. Det fremgår ikke på hvilket grundlag huslejenævnet har godkendt lejen. Da det er meget usandsynligt, at der i Gribskov eller Halsnæs findes sammenligningslejemål med omkostningsbestemt leje, burde huslejenævnet have fastsat lejen ud fra et såkaldt skyggebudget. Det er meget usandsynligt, eat en lejefastsættelse efter skyggebudget fører til en kvadratmeterleje på 726 kr, med mindre der er tale om en ejendom opført efter 1980.

      Normalt råder vi lejere til at få rådgivning hos ene lejerforening før man kontakter en advokat. Jeg vil gøre en undtagelse i dette tilfælde, da sagen haster på grund af ankefristen. Jeg vil derfor anbefale jer, at henvende jer til:

      Advokat Morten Tarp, København, Tlf. 3534 9911.

      Han har stor erfaring med den slages sager.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.