Har jeg sagt op rettidigt?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Har jeg sagt op rettidigt?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12109
      Kari Nevado
      Medlem

      Jeg bor til leje hos en udlejer og har en huslejekontrakt (typeformular A, 8. udgave) med følgende ordlyd: ” Medmindre andet er aftalt og anført i kontraktens §11, kan lejer opsige lejeaftalen med 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag ”
      Jeg fik tilbudt en ny lejlighed mandag d 2 juli, og sendte derfor min opsigelse til fraflytning d 30.09.2012 ind via mail til min udlejer samme aften. Da mit internet ikke virker optimalt lykkedes det mig først at få mailen sendt kl 23.57.
      Har jeg sagt op rettidigt ?
      Min udlejer vil ikke acceptere opsigelsen. Han vil have husleje for oktober også.
      Jeg har hørt at det er vanskeligt at få min udlejer til at tilbagebetale mit depositum.
      Kan jeg undlade at betale husleje de sidste 3 måneder, og bede udlejer om at trække pengene fra mit depositum, som er på 3 måneders leje + varmebidrag ?

    • #12110
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Der er ikke noget krav i lejeloven om at en opsigelse skal sendes med post. Det er derfor muligt at sende en opsigelse pr. mail. I typeformular 8, står der, at “opsigelsen skal være skriftlig fra begge parters side.” En mail er en skriftlig meddelelse. I visse tilfælde kræves det, at det skal være aftalt mellem udlejer og lejer, at man kan udveksle dokumenter pr. mail (Se lejelovens § 2). Hvis du og din udlejer har været vant til at udveksle mails, og hvis du har brugt en korrekt mailadresse, så foreligger der en slags aftale om udveksling af dokumenter pr. mail. Jeg mener derfor, at du har været berettiget til at sende din skriftlige opsigelse pr. mail.

      Hvis udlejer nægter at have modtaget din mail overhovedet, er det dig, der skal sandsynliggøre, at meddelelsen er kommet frem til ham. Dette kan blive et problem i en eventuel boligretssag.

      Jeg går ud fra, at du sendte din opsigelse den 30.06 og ikke den 30.09. Det er ikke afgørende om din mail kom frem den 30.06 eller den 1.7. Den er under alle omstændigheder rettidig, hvis den er nået frem senest den 2.07, som er “den første hverdag i en måned…” – således at din opsigelsesperiode udløber med udgangen af september måned.

      Hvis udlejer ikke vil tilbagebetale depositum, kan du indbringe sagen for huslejenævnet i kommunen.

      Ja, du kan bede udlejer trække huslejen fra dit depositum. Hvis han nægter dette og du alligevel stopper huslejebetalingen, kan du pålagt at betale 3 påkravsgebyrer á 250 kr (ca).

      Få rådgivning i en lejerforening

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.