Har beboerrepræsentationen ret til at få udleveret alle lejeres huslejekontrakter?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Har beboerrepræsentationen ret til at få udleveret alle lejeres huslejekontrakter?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10585

      Her i ejendommen er vi 4 gamle lejere fra den forrige ejers tid og en konstant udskiftning af lejere i de øvrige 6 lejemål, efter at nuværende ejer har overtaget ejendommen. Når jeg som beboerrepræsentant får huslejestigningsvarsel en gang om året (ca 300 kr. hver gang), får jeg kun papirer og beregninger for os ‘gamle’. Jeg ved, at de nye lejere bor i tidsbegrænsede lejemål til meget højere leje end os.De har fået ‘forbud’ mod at kontakte beboerrepræsentationen, hvilket der har vist sig at være en god grund til. Vores administrator mener, at jeg kun har ret til de gamle lejeres papirer, da det kun er dem der er med i ‘beboerforeningen’-siger hun. Det er så heller ikke helt rigtigt, da én af de nye også er med. Har jeg som beboerrepræsentant ret til indsigt i alle lejeres lejeforhold? Hvis deres husleje også stiger, er stigningsvarslet vel ugyldigt, hvis beboerrepræsentationen ikke har indsigelsesret? Jeg har talt med nogle af de nye lejere og hørt om deres horrible huslejer, så der er helt klart et motiv til at forsøge at holde beboerrepræsentationen hen i uvidenhed.

    • #10586
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Beboerrepræsentationen har ikke retskrav på at få udleveret lejernes kontrakter. Desværre. Men den husleje, som de gamle lejere betaler gælder også for de nye lejere. Hvis man forskelsbehandler lejerne i væsentlig grad, er det en overtrædelse af boligreguleringslovens § 5, stk. 8., som indeholder et forbud mod “mere byrdefulde vilkår”

      Jeg synes du skal gøre følgende:

      1) Meld beboerrepræsentationen ind i en lokal lejerforening.

      2) Få een eller flere af de nye lejere til at give fuldmagt til beboerrepræsentationen eller lejerforeningen med henblik på at køre en sag ved huslejenævnet om tilsidesættelse af de mere byrdefulde vilkår.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.