Hæfter jeg for tidligere samlevers flytteomkostninger?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Hæfter jeg for tidligere samlevers flytteomkostninger?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11372
      AK 2972
      Medlem

      Kære brevkasse

      Jeg er havnet i en meget uheldig situation. For 7 år siden, lejede jeg sammen med min daværende samlever en lejlighed, hvor vi begge stod opført på kontrakten. Der opstod imidlertid uoverensstemmelser i forbindelse med indflytningen og jeg valgte ikke at tilflytte lejemålet. Jeg meddelte boligselskabet skriftligt, at jeg ikke var tilflyttet lejemålet og at jeg ønskede at blive fritaget for de kontraktlige forpligtelser i den forbindelse.

      6½ år senere, modtager jeg en stævning fra fogedretten med henblik på udsættelse af lejemålet. Jeg kontakter straks boligselskabets advokat og fortæller at jeg aldrig har beboet lejemålet og at jeg har oplyst dette til boligselskabet og bedt om at blive fritaget fra mine kontraktlige forpligtelser. Advokaten undersøger sagen hos boligselskabet, som bekræfter at de har udsendt en erklæring til min tidligere samlever, hvor de har bedt ham bekræfte mine oplysninger og at jeg skal fritages fra lejemålet. Problemet er, at min tidligere samlever aldrig overfor boligselskabet bekræfter, at jeg ikke er tilflyttet lejemålet og at han overtager de kontraktlige forpligtelser.

      I fogedretten, bekræfter min tidligere samlever at han har beboet lejemålet alene – et forhold, der understøttes af mine medbragte adresseoplysninger fra folkeregisteret. Jeg bliver således udelukket fra selve retshandlingen, hvor min tidligere samlever får lov til at bebo lejemålet yderligere 2 måneder, hvilket jeg erfarer ved, at fogedretten indkalder mig til selve udsættelsen. Nu har jeg netop modtaget opgørelsen i forbindelse med fraflytning/udsættelse – en regning, der løber op i 55.000,- for istandsættelse og manglende lejebetaling i en lejlighed jeg aldrig har beboet.

      Nu er det så mit spørgsmål handler om, hvorvidt jeg hæfter for denne regning. Jeg finder det bemærkelsesværdigt, at boligselskabet fremsender en frasigelseserklæring til min eks, men ingenting foretager sig, da han ikke returnerer denne. De kontakter således heller ikke mig, med denne oplysning, hvorfor jeg går rundt i den tro at alt er i den skønneste orden. Kopien af det brev jeg fremsendte til boligselskabet er bortkommet i den mellemliggende tid, men boligselskabets advokat har bekræftet at de, på foranledning af modtagne oplysninger, har fremsendt en frasigelselserklæring til lejemålsadressen kort tid efter overtagelsen af lejemålet, men at denne aldrig er blevet returneret. Jeg undrer mig også over, at jeg bliver udelukket fra retshandlingen, hvor vilkårene for udsættelsen bliver forhandlet, hvis jeg hæfter for de skyldige og ubetalte lejebetalinger. Kort sagt, er der noget jeg kan gøre? Tak

    • #11373
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Som du beskriver det, mener jeg, at du har gjort alt hvad du skulle. At boligselskabet ikke har fulgt op på din samlevers manglende bekræftelse på frasigelseserklæringen er ikke din fejl.

      At du bliver udelukket fra fogedrettens møde er så vidt jeg kan se en bekræftelse på, at du ikke er part i sagen, og dermed heller ikke kan pålægges at betale din samlevers gæld.

      Jeg er imidlertid ikke ekspert på dette specielle område. Med mindre boligselskabets advokat skriftligt frafalder kravet om betaling, bør du få en advokat til at varetage dine interesser.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.