Hårde hvidevarer mm

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12334

      Jeg har lejet et privat hus – uden køleskab og vaskemaskine, hvilket også er anført i kontrakten.Jeg har derfor selv indkøbt disse. En bekendt fortæller mig, at udlejer skal stille den slags til rådighed. Er det korrekt?
      Huset har undervejs vist sig at have mange mangler: Gulvet i stuen bliver ved med at bule (jeg gjorde opmærksom på det fra start, og det har været forsøgt udbedret, men problemet er ikke afhjulpet. Udlejer er bekendt med det.)komfur er af dårlig stand – det reagerer ikke altid på at skrue op og ned. Opvaskemaskinen er gammel, og vasker ikke rent længere. Et kælderrum, som jeg fik at vide kunne bruges til opbevaring er så fugtigt, at tingene i rummet nu er mugne. Alt i alt flere irriterende ting, som er kommet frem efterhånden som jeg har lært huset at kende.
      Først i denne uge er blandingsbatteriet i badeværelset blevet lavet. det har været defekt siden indflytning 1. juli.
      Kan man på baggrund af ovennævnte kræve nedslag i husleje?

    • #12335
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I princippet har du ret til at få et forholdsmæssigt nedslag i lejen, sålænge disse mangler formindsker det lejedes brugsværdi. Det er dog svært at få medhold i boligretten i sådanne sager, med mindre der er tale om meget alvorlige mangler. At du ikke har køleskab og vaskemaskine tæller ikke som mangler, da udlejer ikke er forpligtet til at stille disse ting til rådighed.

      Du har bedre mulighed for at få en huslejenedsættelse ved at klage til huslejenævnet i din kommune over, at huslejen overstiger den omkostningsbestemte husleje.

      Dette forudsætter, at du bor i en såkaldt reguleret kommune. Det kan du finde ud af ved at gå ind på nedenstående hjemmeside. Hvis din kommune er reguleret, så skal der stå “Ja” i kolonnen: “Kap. II-V gældende”

      http://gi.dk/Huslejenævn/Sider/Adresser.aspx

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand til at køre en sag.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.