Gyldighed af allonge til lejekontrakt

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Gyldighed af allonge til lejekontrakt

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10939

      Vi bor/boede til leje i et hus på landet. For ca. 1,5 år siden brød et fastbrændselsfyr sammen og til erstatning blev det aftalt at installere et pillefyr, som var en forbedring af lejemålet. Vi accepterede derfor at huslejen skulle stige med 350,- pr. måned. Under et møde i vores stue, hvorunder godkendelse af brændeovne blev nævnt, bemærkede jeg i spøg at den af os indkøbte og opstillede brændeovn sikkert ikke kunne godkendes hvis den blev flyttet (hvilket jeg siden har konstateret dog er tilfældet). Dette tolkede udlejer derhen at vi ville overdrage ovnen til ham. Efterfølgende fremsendte han en allonge til lejekontrakten hvoraf fremgår at huslejen stiger med det aftalte beløb og at “Efter aftale overtager udlejer brændeovnen i stuen uden beregning ved fraflytning.”
      Imidlertid gjorde jeg pr. email opmærksom på at vi ikke havde den opfattelse at det var aftalt. Jeg fik aldrig noget svar på den email og kan derfor ikke påvise at han har læst eller modtaget den. Vi har ikke underskrevet allongen og tilsvarende har udlejer aldrig underskrevet allongen.
      Imidlertid har vi efterfølgende betalt den forhøjede husleje. Nu er vi i begreb med at fraflytte boligen og har taget vores brændeovn med. Udlejer gør nu gældende at vi har accepteret indholdet af allongen trods det at den ikke er underskrevet af nogen af parterne.

      Har han ret i det og kan han derfor kræve vores brændeovn tilbagestillet?

    • #10940
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Han kan godt kræve a brændeovnen bliver stillet tilbage, men jeg finder det usandsynligt, at han kan få medhold ved boligretten blot ved at henvise til en aftale, som ikke er indgået. Hvis der var en anden brændeovn i lejligheden, da I flyttede ind, stiller sagen sig anderledes. Så har I formentlig pligt til at retablere lejemålet – altså geninstallere den gamle brændeovn eller den nye.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.