Genhusning ved nedrivning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13543

      Hej.

      Jeg bor til leje på 4. år i en ældre ejendom på en helt almindelig lejekontrakt uden særlige noter. Ejendommen rummer 5 lejemål i alt.
      Jeg ved at ejer, som er en kæmpe koncern/aktie selskab, har planer om snarligt at nedrive ejendommen for at bygge nyt stort lejlighedskompleks.

      Jeg har hele tiden regnet med som en selvfølgelighed, at jeg ville blive genhuset når huset skulle rives ned, men er nu blevet i tvivl efter at have læst følgende på LLO´s hjemmesides A-Z:
      “Ud over ovennævnte tilfælde kan man opsiges, hvis udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives eller der skal ske en så væsentlig ombygning, at det er nødvendigt, at lejemålet fraflyttes. Opsigelsesvarslet er 3 måneder. Sker der efter ombygning udlejning af beboelseslejligheder, skal de opsagte lejere tilbydes at overtage en af disse.”
      Vil det sige at vi kan opsiges med 3 måneders varsel uden genhusning?

      Mvh. Maja

    • #13544
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Normalt kan en udlejer ikke få lov at nedrive ældre ejendomme blot fordi de genr vil bygge et nyt lejlighedskompleks. De skal have tilladelse hertil af kommunen, og kommunen giver sjældent tilladelse, med mindre ejendommen står tom.

      Noget andet er, hvis der er tale om et byfornyelsesprojekt. I dette tilfælde skal kommunen/udlejeren sørge for genhusning.

      I der bor i ejendomme bør melde jer ind i en lejerforening og få råd og vejledning.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.