Gebyr for flytteafregning (el og varme)

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Gebyr for flytteafregning (el og varme)

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12431
      JHM 4043
      Medlem

      Jeg fraflyttede lejemålet den 01.09.2011. Jeg får nu (over 13 måneder senere) i forbindelse med den årlige el/varme-aflæsning tilsendt en elopgørelse og en varmeopgørelse. Jeg har på begge opgørelser brugt mindre end det a conto indbetalte.

      Men aflæsningsfirmaet opkræver et “gebyr for flytteafregning” på hhv. 375kr for el og 240kr for varme. Sammenlagt 615kr i gebyrer.

      De gebyrer mener aflæsningsfirmaet og ejendomsadministratoren at jeg skal betale.

      1) Er det tilladt at opkræve sådanne gebyrer?
      2) Hvis ja, er der et maks-beløb?

    • #12432
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Svar:

      1) Det afhænger af, om der rent faktisk er foretaget en aflæsning. Hvis dit forbrug er fastsat ved en såkaldt graddageberegning, kan der ikke opkræves gebyr

      2) Der er ikke i loven angivet noget maksbeløb

      Du skriver, at du har betalt for el. Hvis der er tale om el, der bruges til varme, er det en del af varmeregnskabet. Hvis der er tale om el til andet end varme, har en udlejer normalt ikke lov til at opkræve dette ved refusion ved siden af huslejen. Enten skal lejeren have sin egen hovedmåler og være kunde hos elselskabet eller også er el en del af huslejen. Du har måske krav på at få tilbagebetalt alt det, du i lejeperioden har betalt i el-bidrag.

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.