Fugt og svamp i lejlighed !

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fugt og svamp i lejlighed !

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9954

      Heej :).

      Min kæreste og jeg har boet i en lejlighed i ca 4-5 måneder og vi har nu opdaget at der er fugt og begyndene svamp i vores badeværelse og i soveværelsets ene væg. Vi har gjort udlejer opmærksom på dette og han har været og kigge på det. Han har købt noget Rodalon til os så vi kan vaske væggene.
      I badeværelset er der en flytbarbrusekabine dog kan den jo kun flyttes af vvs’er plus det er der også noget skab ophæng med spejl, disse ting kan jeg ikke komme ind bag ved og vaske!
      Udlejer siger han først kan gøre noget ved det til sommer?
      I soveværelset var muggen bag vores tøjskab og har ødelagt hele bagbeklædningen, dog har udlejer sagt at vi skal betaler det mindre i husleje da han gerne vil erstatte den.
      Vores udlejer er super sød og rigtig nem at snakke med, men mit spørgsmål er så om det kan passe at vi skal vente helt til sommer med at få gjort noget ved det, eller om vi kan kræve det skal ske nu?
      Min kæreste og jeg vil rigtig gerne ud af lejligheden da vi synes det hele er meget træls og vi ikke vil vente til sommer med at få problemet løst!
      Har vi stadig de 3 måneders opsigelse eller kan dette nedsættes, eller kan vi krave noget afslag i huslejen de sidste 3 måneder?

      Jeg har læst og læst om det med mug men synes ikke rigtig jeg har fundet svar :(.

      Håber i kan og vil hjælpe os ! 🙂

      Venlig hilsen Kristine 🙂

    • #9955
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Nej, I skal ikke affinde jer med at vente til sommer.

      I bør give udlejer en frist på f.eks. 14 dage til at fjerne skimmelsvampen og foretage en professionel afrensning af lejemålet. Hvis udlejer ikke gør det, kan I ophæve lejemålet. Det betyder, at I kan fraflytte og ikke skal betale husleje i opsigelsesperioden efter jeres fraflytning. I kan desuden kræve forholdsmæssigt afslag i huslejen og erstatning.

      Ovenstående forudsætter, at skimmelsvampangrebet er tilstrækkeligt alvorligt og ikke bagatelagtigt.

      Søg rådgivning i en lejerforeniening, som kan hjælpe jer med at finde en lejeretskyndig advokat.

      Kommunen har pligt til at undersøge skimmelsvampeangreb og eventuelt give udlejer pålæg om udbedring. Skriv til borgmesteren i jeres kommune og anmod om at få foretaget en undersøgelse. Henvis til Vejledning 47 af 27/06/2008 fra Velfærdsministeriet, (Vejledning om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum).

      Med venlig hilsen

      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.