Fugt & skimmelsvamp!!!!!

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9626

      Hejsa!

      Min kæreste og jeg bor til leje i en privat udlejet 2 plans villa. Vi har bodet her siden oktober 2008. sidste vinter lå jeg syg ihele december og det halve af januar med lungebetændelse. jeg haf i år 2009 alene haft 80 sygedage med luftvejs sygdom. jeg hoster næsten hver dag og er startet med astma medicin igen. vi har tideligere boet i bolig med skimmelsvamp.
      Mit spørgsmål er bla.vi har kort før jul fjernet en halv sæk fygesne fra loftet. selve taget er på indersiden beklædt med noget sort hårdt plast agtigt.
      På det sorte er der mange steder lige nu at der er islag / frost lag. er det normalt? der er godt ventileret føler jeg. Lofte mellem 1 salen og loftet ( I loft lems åbningen er der åbent in til det gule isolering der ligger i gulvet. jeg tror det må være rockuld. jeg har lagt mit hygrometer ind på rockulden i gulvet da det steder er ligesom sunket en del sammen.Det har nu ligget der i ca 2-3 timer og det stiger langsomt, det er pt på 87 % fugtighed. i sommers da jeg skulle hendte min datters kuffert der oppe var der lidt mug på den. Ellers er jeg ikke umiddelbart stødt på noget deroppe, men jeg har også en del ting der oppe så jen kan ikke komme til at se alle steder. Der er ikke umiddelbart nogle synlige tegn på skimmelsvamp i huset dog syntes jeg at der lugter af skimmel i det ene køkkenskab i stue etagen. Vi syntes at der sommetider virker en del fugtigt i stuetagen.
      mvh Carina

    • #9627
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Skimmelsvampproblemer  og fugtskader skal tages alvorligt.

      Du skriver ikke noget om, hvorvidt din udlejer har søgt at afhjælpe fugtproblemerne. Det er f.eks. hans pligt at afhjælpe problemet med fygesne.

      Din kommune har pligt til at undersøge en sag, hvis der er begrundet mistanke om skimmelsvampproblemer. Hvis undersøgelsen viser, at der er skimmelsvamp, har kommunen også pligt til at udstede de nødvendige påbud og forbud til udlejeren, så problemet bliver løst. I alvorlige tilfælde har de også pligt til at genhuse jer i en anden bolig.

      Skriv til borgmesteren og anmod kommunen om at iværksætte en undersøgelse. Henvis til

      Vejledning nr 47 af 27/06/2008  fra Velfærdsministeriet.

      Titel: Vejledning om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum.

      Det kan også anbefales at søge bistand i en lejerforening, med henblik på at vurdere om I har ret til forholdsmæssigt afslag i huslejern eller erstatning. Lejerforeningen kan også vurdere om I generelt betaler for meget i husleje.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.