Fremvise lejemål til kommende beboere i opsagt lejemål, hvor udlejer kræver at deltage

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fremvise lejemål til kommende beboere i opsagt lejemål, hvor udlejer kræver at deltage

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10907
      Juul 3507
      Deltager

      Når lejemålet er opsagt, og efterfølgende bliver fremvist af den fraflyttende lejer til kommende lejer, kan udlejer så forlange at deltage?

      Jeg mener ikke, at udlejer kan kræve deltagelse – kun i det tilfælde den fraflyttede ikke selv har mulighed for at fremvise lejemålet?

      Kan jeg nægte udlejer adgang til det lejede i opsigelsesperioden? Også, hvis hun kræver at deltage under det utroværdige påskud, at hun selv ønsker at overtage lejemålet?

      Jeg mener, at udlejer først har krav på adgang til lejemålet ved opsigelsesperiodens udløb, som er tre måneder. Herefter vil nøglerne bliver overbragt til udlejer.

      Lejemålet er indgået på typeformular A 1979, og udlejer står for den indvendige vedligeholdelse. Det skal ikke istandsættes ved fraflytning. Privat udlejningsejendom med ca. 30 lejemål.

      Hvad er jeres anbefalinger og kommentarer?

      På forhånd tak og med venlig hilsen

    • #10908

      Udlejer har ret til at deltage i disse besigtigelser. (Lejelovens §§ 54 og 97), og jeg vil råde dig til IKKE at nægte udlejer deltagelse i besigtigelsen. I øvrigt vil jeg henvise til nedenstående besvarelse på det umiddelbart forudgående, meget tilsvarende, spørgsmål:

      _ _ _

      I min lejekontrakts (typeformular A. 1979) almindelige bestemmelser står i kursiv “De bestemmelser, som er fremhævet med kursiv, giver lejeren mindre vidtgående rettigheder eller pålægger ham større forpligtelser end efter lejeloven.”

      I samme bestemmelser står der, at når lejemålet fraflyttes, skal fraflytter fremvise lejemålet til kommende lejer “hver hverdag mellem 18 og 20 eller i et andet tidsrum, som udlejeren eller lejerne bliver enige om.” Dette står ikke i kursiv eller er på nogen anden måde fremhævet som en “forringelse” i forhold til lejeloven.

      Af lejeloven fremgår det: “Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse.”

      Har jeg forstået det korrekt, at det derfor er lejeloven, og ikke lejekontraktens bestemmelser der gælder her?

      Med venlig hilsen

      Sv: Fremvise lejemål til kommende beboere i opsagt lejemål

      Ja du har forstået det korrekt: Lejelovens bestemmelser gælder.

      Se evt. opslaget om adgang til lejemålet: http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/56/stikord/Adgang-til-lejligheden

      Og, hvis der er behov for yderligere assistance, så opsøg en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger 

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.