Fremlejere.

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9560

      Min kæreste og jeg flyttede for halvanden måneds tid siden ind i en lejlighed( fremleje) med en mdr’s. opsigelse og kontraktlængde indtil feb. Min kæreste er gravid i 35 uge.
      Problemet er midlertidigt opstået på grund af at vores udlejer ikke fremviste vores indbyrdes kontrakt til ejeren af ejendommen.
      Ejeren er blevet sur, grundet andre bataljer med vores udlejer før, så han har valgt at kontakte advokater for en ophævelse af hendes kontrakt hvis hun ikke bringer ‘vores’ lejemål i orden inden søndag kl. 12.
      Hun gør herefter alt for at få os til at flytte ud inden 3 dage.
      Min kæreste (fra Island) og jeg (fra Horsens) bor u københavn, men er ret alene herovre, så vi er jo ikke interesseret i at blive ‘smidt’ på gaden på grund af hendes fejl..
      Ejeren har ikke nogle sure miner overfor os og vi er ved at indhente en lægeerklæring på grund af hendes graviditet (hun fik alvorlige krampeanfald og viste tydelige stresssymptomer grundet nuværende situation).

      Hvad er vores rettigheder kontra vores udlejeres? Kan vi nægte at flytte inden søndag? Kan vi evt. overtage lejligheden hvis det bringes til ophør.

    • #9561
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I skal ikke flytte med tre dages varsel. Hverken jeres udlejer eller ejeren af ejendommen kan på egen hånd sætte jer på gaden. Det kan kun fogedretten.

      Ejendommens ejer skal først ophæve jeres udlejers lejemål. Hvis hun ikke vil acceptere ophævelsen, skal den først igennem Boligretten og eventuelt Landsretten. Det kan godt tage 1-2 år.

      Hvis jeres udlejer accepterer ophævelsen skal I principielt også flytte. Men hvis I nægter at dette, skal der berammes en udgående fogedforretning. Det kan godt gå måneder hermed, på grund af ventetiderne i retssystemet.

      I kan kun overtage lejligheden, hvis I kan komme overens med ejeren herom. I har ikke noget retskrav herpå. Men prøv at tale med ham og bed ham om at tage menneskelige hensyn i den svære situation, I står I.

      Søg rådgivning hos en lejerforening, som kan henvise jer til en lejeretskyndig advokat.

      Lejerforeningen kan også bedømme om I har betalt for meget i husleje. Det gør langt de fleste private lejere. I har mulighed for at få den for meget betalte leje retur, hvis I indbringer sagen for Huslejenævnet inden 1 år fra indflytningen.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.