Fremlejer og folkeregisteradresse!!!

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fremlejer og folkeregisteradresse!!!

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9568
      Nadia 1141
      Medlem

      Hej!
      Jeg er fremlejer af en 1-vær. lejlighed, hvor jeg har boet og haft min folkeregisteradresse de siden 1/3-2006 dvs. ca 3 1/2 år.
      Det er dog lige blevet mig bekendt, at lejer ikke har gjort udlejer bekendt med at jeg bor til fremleje, og udlejer truer nu med opsigelse af lejers lejemål (min udlejer), med mindre han kan redegøre for de i fremlejelovens særlige betingelser der skal være opfyldt.
      I den forbindelse vil jeg meget gerne vide, hvilke rettigheder jeg har?
      Kan de uden videre smide mig på gaden, og har det overhovedet ingen betydning at jeg har haft min folkeregisteradresse her de sidst 3 1/2 år?

      Håber meget i kan hjælpe – på forhånd tak!

    • #9569
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Desværre står du svagt som fremleje-tager i denne situation.

      Der er følgende du skal vide:

      1) Udlejeren kan ikke opsige dig eller ophæve dit lejemål. Han kan kun opsige/ophæve lejers lejemål (altså din fremleje-giver).

      2) Hvis udlejeren gør det og lejeren gør indsigelse skal sagen gennem Boligretten, hvilket kan tage mere end 1 år, især hvis sagen bliver anket til landsretten.

      3) Hvis udlejeren får medhold i at din fremleje-giver skal flytte, skal du også flytte.

      4) Du kan muligvis anlægge erstatningssag mod din fremleje-giver, hvis du bliver tvunget til at flytte.

      5) Det har principielt ingen betydning, hvor længe du har boet i lejemålet. Det er dog muligt, at du kan overtale udlejeren til at tage hensyn og eventuelt få tilladelse til at overtage lejemålet. Men det er helt op til udlejerens forgodtbefindende.

      Søg rådgivning i en lejerforening eller hos en lejeretskyndig advokat.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.