Fraflytning pga. dårlige boforhold

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fraflytning pga. dårlige boforhold

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12541

      Hej.

      Jeg vil høre om man har 3 mdr. opsigelse hvis man bliver nødt til at fra flytte sit lejemål pga. fugt i kelder og nu også rotter?

      vi har boet i huset i lidt over 2 år, og har gjort udlejer opmærksom på fugt i kelderen flere gange uden at det bliver gjort noget ved det. (det er en krybe kelder)Problemet er nu så stort at ting rent faktisk står og mugner i køkkenskabene, selv om det kun er 1-2 uger siden de sidst blev brugt og vasket af.

      for ca. 6 uger siden flyttet der en rotte ind under vores køkken. vi har haft kommunen ude med fælder 3 gange, men den går ikke i dem. Udlejer har godt nok fået lavet kloakken (selv om han mener at det ikke er der de kommer ind, og det er også rigtigt) som kommunen har bedt om. Dette har ikke løst problemet, og han gør ikke mere ved sagen. Nu er lugten så slem i vores køkken at vi kan næsten ikke være der. Den render rundt i huset og på bordene, ødelægger vores ting og holder os vågne om natten.

      vi har 4 børn, og jeg kan ikke holde til at bo på denne måde mere. Jeg er konstant bekymret for at nogen af ungerne eller os selv skal blive syge pga. rotten eller på sigt skimmelsvamp.

      når jeg tager kontakt til udlejer får jeg grimme hoverende svar tilbage, og vi føler os efterhånden totalt hjælpeløse og derfor nødt til at flytte.

      kan han stadig kræve at vi har 3 mdr. opsigelse og evnt. tilbageholde vores deposetum, eller kan vi opsige med umiddelbar virkning?
      da det er hælsefarligt at blive boende.

      vh.

      Monica Karlsen

    • #12542
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Man kan ophæve et lejemål, hvis der er mangler og udlejer ikke udbedrer dem, når lejeren anmoder om det. Ved ophævelse kan man fraflytte og skal kun betale husleje indtil fraflytningdagen.

      Det er tvivlsom om denne bestemmelse kan bruges i dit tilfælde, da udlejer/kommunen har forsøgt at afhjælpe rotteplagen. Derimod kan I sandsynligvis ophæve lejemålet med henvisning til fugt i krybekælderen. Det er også muigt at få et forholdsmæssigt nedslag i lejen for hele den periode, hvor I har haft gener af fugten. Det vil kræve en boligretssag at få afgjort disse spørgsmål.

      Søg rådgivning i en lejerforening eller hos en lejeretskyndig advokat.

      Jeg må ikke opfordre nogen til at undlade at betale husleje. Men hvis jeg var dig, ville jeg flytte så snart jeg havde fået en anden bolig og derefter stoppe huslejebetalingen i opsigelsesperioden.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.