fraflytning og veldligeholdelse af haven

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen fraflytning og veldligeholdelse af haven

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10076

      Kære Jakob Lindberg,

      jeg har et par spørgsmål vedrørende fraflytnings- og vedligeholdelselov eller -rettningslinier i Danmark. Min kone og jeg kom til Danmark fra Tyskalnd for 5 år siden, og vi har boet til leje i et hus med privatudlejer i de sidste 1.5 år. Nu har vi købt hus og er i gang med fraflytning. Vi har underskrivet i lejekontrakten i det gamle hus (Typeformular A, 8. udgave), at lejeren er ansvarlig for indvendig vedligeholdelse. Efter et gennemgang af huset med udlejeren, mener vi, at udlejeren har helt udforholdsmæssige krav, som ikke står i kontrakten. Vi er bange for, at udlejeren ikke vil tilbagebetale depositum, hvis vi ikke opfylder alle deres krav. Blandt andet vil de gerne have, at vi istandsætter haven med en liste af ønsker, selvom i kontrakten står, at udvendige vedligeholdelse påhviler udlejeren. Hvad kan vi gøre?

      Desuden vil udlejeren gerne fremvise huset næsten hver dag, og vil altid være med til fremvisning, eller vil faktisk selv have vores nøgle for fremvisning, selvom vi betaler husleje til end af Februarmåned. Udlejeren er ikke parat til at give vores adresse/telf.nr. til potentielle nye lejer, sådan at vi selv kan fremvise og aftaler terminer, som passer os tidsmæssigt. Det, synes vi, er mærkligt, fordi vi er gerne parat til at fremvise huset og hjælpe ejeren til at finde en ny lejer. Findes der en regel?

      Jeg vil gerne ringe til jer i morgen, hvis det passer og høre nærmere om det.

      Med venlig hilsen og på forhånd tak for svarene.

    • #10077
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Med mindre, der udtrykkeligt står i lejekontrakten, at I har pligt til udvendig vedligeholdelse (f.eks.at vedligeholde haven), så kan udlejer ikke kræve istandsættelse på jeres regning. Hvis han tilbageholder jeres depositum uretmæssigt, kan I klage til Huslejenævnet.

      Hvad angår fremvisning af lejligheden gælder følgende regel i Lejeloven:

      § 97: Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.