Fraflytning og tabsbegrænsningspligt

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fraflytning og tabsbegrænsningspligt

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11266
      Mia 2853
      Medlem

      Hej
      Jeg har et spørgsmål vedr. den lejlighed jeg er ved at fraflytte.

      d.21 december opsagde jeg lejligheden, og har ifølge kontrakten så 3 mdrs. opsigelse.
      Hurtigt derefter kontakter en ung mand R mig via min nabo, at han er interesseret i at overtage lejligheden fra februar.
      I første omgang melder udlejer ud, at det lyder fint, og at hun vil tage kontakt til ham.

      Herefter rejser hun på ferie i 1½ uge, hvor der ikke sker mere i sagen.
      Jeg har i mellemtiden fået lovning på et værelse i et bofællesskab fra 1/2 2012.

      Da udlejer kommer hjem igen, fortæller hun, at R alligevel ikke kan overtage lejligheden, fordi udlejers egen kusine vil overtage lejligheden, og hun var usikker på hvorvidt R ville fraflytte lejligheden hurtigt igen.

      I første omgang hed det sig, at kusinen formentligt ville overtage fra 1/2, men nu har udlejer meldt ud,at kusinen overtager pr.1/3 2012 og at jeg dermed skal betale husleje frem til 1/3.

      Kan det være rigtigt, at jeg er tvunget til at betale husleje i februar måned også, når der nu var fundet en lejer, der kunne overtage lejligheden til februar?
      Selvfølgelig kan jeg forstå at udlejer finder det mere trygt at leje ud til kusinen end R, men jeg mener det må være udlejers pligt at dække udgifterne i februar måned i henhold til lejelovens regel om “Tabsbegrænsningspligt”, eftersom hun jo bevist har påført mig et tab i februar måned, hvor jeg sidder med dobbelt husleje, som kunne være undgået, hvis R flyttede ind.

      Muligvis er det mig, der er helt galt på den.

      Med venlig hilsen
      Mia

    • #11267
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Nej du er ikke helt galt på den. Jeg mener ligesom dig, at udlejer bør bære huslejetabet for februar måned. Problemet er, at boligretterne er meget storsindede over for udlejerne, når det gælder om at acceptere de syge forklaringer udlejerne kommer med, når de skal forklare, hvorfor de ikke fik udlejet lejligheden før udløbet af opsigelsesfristen.

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.