Fraflytning/Nyistandsættelse

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fraflytning/Nyistandsættelse

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14487
      Susanne 3483
      Medlem

      hey – står for all indvendig vedligehold og nyistandsættelse ved fraflytning, der er 3 mdr opsigelse (privat udlejer). Under særlige vilkår i lejekontrakten står der: Lejer hæfter for betaling af husleje ½ mdr. i istandsættelsesperioden efter fraflytning, hvor lejemålet stilles rydeliggjort til udlejers disposition. Ved fraflytning istandsættes lejemålet af udlejer valgte håndværkere”.

      Hvis jeg fraflytter lejligheden inden opsigelses periodens ophør,betyder det så at udlejer overtager lejemål og nøgler med det samme, og at jeg mister retten til at foretage vedligeholdelses arbejde i det lejede? Fx gulvslipning og lakering af det lejede, hvilket ikke er muligt at foretage samtidigt med at jeg bor der!

      Eller har jeg ret til at beholde lejemålet i opsigelsesperioden – selvom jeg er fraflyttet – og udføre vedligeholdelses arbejde så jeg har mulighed for at aflevere det lejede i samme stand, som jeg modtog det?

      Og hvad indebærer nyistandsat ved indflytning/fraflytning?

      Jeg har anført i min mangelliste ved indflytning at : køkkenlåger er ridsede, kanter på køkkenbord i stykker, vask ridset, der mangler gulv og loftslister rundt omkring, paneler, døre fremstår med mange lag maling, ulakerede lister ved dørtrin, ringklokke mangler, ramponeret hoveddør, el udtag i loft virker ikke, 1 stk vindueskarm, ramme ikke færdigmalet, løbesod på skorsten, ujævnheder i gulv under lak, manglende bundpropper i 2 vaske, hak i trappetrin til 1 sal.

      Kan jeg på denne baggrund stille ? ved om lejligheden var nyistandsat ved indflytning eller er det små reperationer?

      Dbh

      Susanne

    • #14488
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Du har ret til at vente med at aflevere nøglerne til lejligheden til du har istandsat den – uafhængigt af om du faktisk er fraflyttet. “Fraflytningen” regnes som den dag du afleverer nøglerne.

      Du kan ikke forpligtes til at sætte lejligheden i bedre stand end ved indflytningen. Det er huslejenævnet, som skal vurdere om en lejer har opfyldt sin istandsættelsespligt, hvis der opstår uenighed herom.

      Meld dig ind i en lejerforening og få rådgivning.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.