Fraflytning efter boligbytte – misligeholdelse

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fraflytning efter boligbytte – misligeholdelse

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9466
      KL 1027
      Medlem

      Hej,
      for snart 4 år tids siden overtog jeg en lejlighed gennem boligbytte!

      Pga. dette blev der aldrig det store syn, og lejligheden blev ej heller istandsat.

      Allerede på daværende tidspunkt var gulv slidt især i gang (har billeder deraf), men også andre steds i lejligheden. Jeg påpegede dette med der blev sagt det var en ældre lejlighed og at der på et senere tidspunkt ville blive lavet en plan over istandsættelsen af gulvet!

      Siden er tiden gået og min lejlighed har skiftet gennem 3 administrationsselvskaber og nu da jeg ved at fraflytte beskyldes jeg for at have misligeholdt gulvet!

      I min kontrakt står der at udlejeren har vedligeholdelsepigten, og deraf afsættes 37 kr. pr. m2 til maling af vægge samt lakering af gulve m.m.

      Jeg har tilbudt at betale 50% for slibning af dette gulv mest fordi, jeg ikke gider at rode alt for meget med dette. Jeg ved der stå over 22.000 kr på vedligeholdelsekontoen, hvilket igen anskueliggøre at det er lang tid siden der er blevet gjort noget!

      Jeg forstår efter at have læst lidt på reglerne at jeg nok i større grad skulle have påråbt at gulvet skulle laves inden lakken er forsvundet, men på den anden side, så kan det jo ikke være en overraskelse for et ejendomselvskab at når der ikke er gjort noget i mange år (iht. de 22.000), at gulvet nu er slidt! Jeg følder lidt at alt ansvar ligges over på en stakkels lejer her!

      Det skal siges at udlejer/vicevært aldrig har været forbi!

      Summen af det hele er at, jeg kan bevise at lejlighen ikke vare istandsat, at der var problemer med dele af gulvet gennem digitale billeder, og deraf har indstillet mig på at betale 50%!

      Men spørgsmålet er om jeg ikke kan gøre krav på at de beviser gulvet var iorden? Samt at de bruger vedligeholdelsepengene først? Jeg er faktisk af den holdning at gulvet var meget slidt ved overtagelse for ikke at sige misligeholdt! Kan det passe det kun er mig der har bevisbyrden her?

      Jeg forstår lejeloven siger man ikke kan istandsætte mere end den stand man overtog! Hvis jeg betaler 50% af 60m2 fladeareal til en slibning af 120kr pr m2, så mener jeg at have dækket min del (3600 kr)?

      Derudover fabler de om at et par huller mellem fliserne i badeværelset (ophæng af bryser) betyder at 4 eller flere fliser skal skiftes? Der stå ikke noget sted i kontrakten man ikke må bore i badeværelse, og fliserne er ikke decideret beskadet ud over lige ved samlingen!

      Samt, at det 10 år gamlet køkkenbord er med skæreridser…………..ja, ridser af naturligt slid, men ikke kniv ridser eller kniv-spidser-hærværk! Så hvor går gransen mellem slid i et 10 år gamlet køkken osv?

      Det er Datea jeg har som adminstrator, hvad er jeres syn på dem?

      I bund og grund er det nok kun gulvet der bliver en stor post!

      hilsen, Klaus

    • #9467
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Dit spørgsmål er for konkret til at vi kan yde dig forsvarlig rådgivning her i brevkasssen. Man er nødt til at se din kontrakt og billederne.

      Men jeg vil nu mene, at det er udlejer, der har det største problem med bevisbyrden i denne sag. Hvis der ikke i din lejekontrakt står, at lejligheden var nyistandsat ved din indflytning, og hvis der ikke er foretaget noget syn, så er det udlejer, der skal bevise, at det er dig, som har ødelagt gulvet.

      Meld dig ind i en lejerforening og få råd og vejledning.

      Vi har ingen specielle erfaringer med Datea.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.