Fraflytning af lejemål (privat) – Syn af lejeemål

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fraflytning af lejemål (privat) – Syn af lejeemål

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12287
      ole 3910
      Medlem

      Hej,
      Min mor har i sin tid lejet et rækkehus. Lejemålet var på det tidspunkt ejet af både min søster og hendes mand. De er siden hen blevet skilt.
      Min søsters mand ejer nu huset, og er udlejer.
      Da det ”bare” var min mor som boede i huset, har han siden hen misvedligeholdt han udlejnings forpligtelser.
      Hun har flere gange forsøgt at kontakte ham via tlf. ang. utæt hoveddør, droppende VVS installationer m.m. uden held. Nogle dage senere vælger han istedet at lade huslejen stige kr.300,-

      Nu har min mor endelig fundet noget et nyt lejemål, og er derfor fraflyttet det gamle. ”ex.sviger-søn” har modtaget en opsigelse på 3mdr som reglen nu siger. Efter kun 14 dage, var lejemålet ryddet og klar til syn. ”ex.sviger-søn” ville gerne have udleveret nøglerne, samtidig mener han at de 3 mdrs ”opsigelses leje” stadig skal betales?? Jeg forsøgte at lave en win/win aftale med ham, så min mor kunne spare blot 1md husleje. Uden held. -Han fik ikke udleveret nøglerne den dag, jeg valgte i stedet for at beholde nøglerne i hele den periode som min mor har betalt husleje til og med. ”ex.sviger-søn” har flere gange forsøgt at få nøglerne, bla. Mente han at han skulle have dem 14dage før, da det var ”normal kutyme” ved overdragelse af lejemål? I opsigelsen stod der pr. den 1. – og lejemålet er lavet på en alm ”standard kontrakt”, uden noget ekstra noteret.
      (Min mor har heldigvis ikke lagt noget depositum, da det jo var familie da hun flyttede ind)

      Derudover finder ”ex.sviger-søn” selvfølgelig en masse fejl i lejemålet. Bl.a.:
      En dør som ikke var malet i grå, og nogle klinker/fliser som var malet hvide på badeværelset.
      Alt er som da hun flyttede ind, men det har udlejer jo nok ”glemt” da han aldrig har været på besøg for vedligeholdelse!

      Jeg har nægtet at vi skal betale for ovenstående udbedring. Nu vil ”ex.sviger-søn” have en uvildig syningsmand på sagen.
      Han forsøger selvfølgelig at pumpe en gammel dame for penge. Samt at reducere hans tabt på manglende depositum.

      Hvordan skal jeg forholde mig i denne sag?
      Hvordan foregår sådan et uvildig syn?
      Hvad med udvendig vedligeholdelse?– udlejer mener at den skal passes hele lejeperioden? (min mor har ikke været i lejemålet i snart 2½md. og haven gror til)

      På forhånd tak for hjælpen.

    • #12288
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Sagen er så konkret, at jeg ikke kan vurdere den i brevkassen, men her er et par råd:

      1) Din mor bør søge bistand i en lejerforening med henblik på at forsvare sig, hvis udlejer anlægger sag ved huslejenævnet eller boligretten, for at få din mor til at betale for istandsættelse af lejligheden.

      2) Hvis sagen ender i boligretten, kan een af parterne kræve “syn og skøn”. Det foregår ved, at en byggesagkyndig ekspert bliver bedt om at vurdere et bestemt spørgsmål, f.eks. hvad det vil koste at istandsætte en lejlighed til en bestemt standard.

      3) Hvis der ikke står noget udtrykkeligt herom i lejekontrakten, er det udlejer, der har forpligtelsen til at foretage udvendig vedligholdelse og lejer kan derfor ikke afkræves betaling herfor ved fraflytning. Af og til står der i lejekontrakten, at lejer skal holde haven. I dette tilfælde kan udlejer i princippet medtage udgiften til oprydning og græsslåning i kravet mod den fraflyttede lejer.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg.

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.