Fraflytning, opsigelse & uforskyldt vandskade

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fraflytning, opsigelse & uforskyldt vandskade

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13750
      philip 5401
      Medlem

      Hej brevkasse,

      Den 25/feb oplevede vi vandskade fra overbo da et forsyningsrør sprang midt om natten. Overbo er uforskyldt; fejlen er grundet manglende vedligehold/byggesjusk.

      Jeg meldte med det samme skaden til udlejer og skadesservice ankom om morgenen for at besigtige lejligheden. Det er et større boligselskab der udlejer lejeligheden.

      Den 26/feb indsendte jeg opsigelse af mit lejemål. Iflg. kontrakt er der 3 måneders opsigelse. Kvittering herfor modtaget og ifølge normale procedure hæfter jeg derfor for Marts, April og Maj måned. Det var en planlagt opsigelse da vi står overfor en udstationering. Vi fraflytter den 27/april, dvs. 1 måned før kontraktens udløb. Dette er adviseret i opsigelsen.

      Den 4/Marts ankom fugtteknikker der målte fugt i 2/3 af alle lofte (gips), et par vægge i stuen (filt) og badeværelset samt noget gulv (træ).

      Den 17/marts ankommer taksators håndværkere for at blotlægge skaderne. Dette skal de naturligvis have lov til.

      Det er endnu uklart hvad der efter den 17/marts vil ske. Udlejer er på “ferie” og ingen andre i deres selskab kan åbenbart overtage, og taksator kan naturligvis ikke hjælpe med tidsplaner. Koordination og information er på det absolutte minimum.

      Min egen antagelse er derfor at komplet skades udbedringen vil gå ind i Maj måned.

      Spørgsmål:
      1) Da vi adviserede fraflytning den 27/April, kan vi så via §86 stk 3 kræve nedslag/frafald i husleje i Maj måned? Jf. ovenstående står lejligheden sandsynligvis under skades udbedring i Maj måned hvorfor $86 stk 3 måske ikke gør sig gældende da udlejer ikke kan finde ny lejer til lejemålet. Hvordan kan jeg så få frafald for Maj måned?

      2) Da skaden er stor (2/3 loft + andet) og min hustru går hjemme på Barsel med vores 7 måneders datter, hvordan står jeg så i forhold til de forholdsmæssig store skadesudretninger der skal til? Blotlægningen af vandskaden kan vi nok klare mens vi bor i lejemålet, men en istandsættelse mens min hustru og datter går hjemme er mig noget bekymrende. Hertil har vi naturligvis sammenfald med at vi i forvejen skal fraflytte lejemålet, men kan jeg overhovedet bremse udlejer/taksators udbedring så de første starter i Maj eller kan udlejer/taksator forlange at istandsættelsen påbegyndes i Marts/April, såfremt fugtteknikker giver grønt lys om at lejligheden er tør?

      3) Iflg. kontrakten hviler indvendigt ansvar hos mig og jeg skal aflevere lejligheden i “samme stand som ved indflytning” (maling, gulve, etc). Hertil finder jeg det svært at nå da skadesudbedringen må forventes stadig at være igang i April måned. Kan jeg kræve at kravet om istandsættelse frafaldes helt eller delvist?

      4) Hvis (3) kun er delvist, forhandles der så skriftlig kontrakt med udlejer om præcis hvilke dele jeg forestår istandsættelse for?

      På forhånd tak,
      Philip

    • #13751
      Jakob Lindberg
      Moderator

      1) Jeg mener ikke, du er pligtig til at betale leje for maj, da udlejer ikke kan finde en ny lejer.

      2) Da selve istandsættelsen ikke er et uopsætteligt arbejde, har I som lejere krav på et varsel på 6 uger, når “udførelsen ikke er til væsentlig ulempe”(Lejelovens § 55). Hvis istandsættelsen er til væsentlig ulempe har I krav på 3 måneders varsel.

      3) I din situation kan du ikke forpligtes til at istandsætte lejligheden, bortset fra de rum, der ikke er berørt af vandskaden.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.