fraflytning – hvad kan udlejer forlange?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen fraflytning – hvad kan udlejer forlange?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9666

      Hejsa.
      Jeg er flyttet fra min lejlighed i efteråret sidste år, og er uenig med min tidligere udlejer i hans opgørelse. Faktisk så uenig, at jeg nu bliver indstævnet for boligretten.

      I min kontrakt står bl.a at han kan bestemme hvem der skal lave vedligeholdelse i min lejlighed, også ved fraflytning. Er dette lovligt? Jeg føler, jeg er blevet snydt til at skrive under på fraflytningsrapport og derved hæfter for ting, jeg reelt ikke burde betale.

      Jeg sagde bl.a til ham, at jeg selv ville komme og male lejligheden inden han fik nøglerne, men fik at vide, at det skulle jeg ikke, for hvis han ikke var tilfreds med det arbejde, jeg lavede, skulle det alligevel laves om, så det var en maler, der skulle lave dette arbejde.

      Jeg har boet i lejligheden i lidt over 5 år. I forbindelse med fraflytningen fortalte han mig, at jeg skulle betale for nyt gulvtæppe, til en pris på ca. 50 kr. pr. m2. Den type gulvtæppe købte han altid til sine lejligheder, og det var et lignende, der var i min lejlighed. Der kom en regning på 6.500, og med en lejlighed med et samlet areal på 80 m2 virker dette ikke rimeligt. Regningen burde i stedet være på max 3500, idet lidt over halvdelen af lejligheden har gulvtæppe. Er det rigtigt, at jeg skal betale for et splinternyt gulvtæppe uden at der bliver trukket fra for slid, når jeg har boet i lejligheden i fem år? I min lejekontrakt står, at jeg står for indvendigt vedligehold, og at jeg skal aflevere lejligheden i samme stand som da jeg flyttede ind. Det virker bare urimeligt, at jeg skal betale for et splinternyt gulvtæppe, når levetiden på et gulvtæppe i denne prisklasse ikke er mere en 3 – 4 år.

      Der er flere andre ting i afregningen, jeg ikke er tilfreds med – vil det være en idé at melde mig ind hos Jer. Jeg har egentlig bedt om medlemskab hos LLO, men jeg synes deres priser er optrækkeri, og kender flere, der har dårlige erfaringer med hjælp hos dem.

      Med venlig hilsen

      Tom Elnes Christensen

    • #9667
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I betragtning af, at du allerede er blevet stævnet for Boligretten vil jeg anbefale dig at du kontakter en lejeretskyndig advokat. Hvis du bor i København eller på Sjælland kan du prøve at ringe til adv. Morten Tarp (35 34 99 11).

      Du kan også starte med at kontakte een af vore lejerforeninger og høre, hvilken advokat de vil anbefale. Klik på Lejerforeninger i menuen.

      Det ser ud til, at du er blevet misinformeret af din udlejer med hensyn til dine muligheder for selv at istandsætte lejligheden, men da du nu er fraflyttet, har du ingen mulighed for at ændre på det.

      Jeg kan ikke uden at se din kontrakt vurdere om du er forpligtet til at betale for gulvtæppet. Normalt skal man ikke betale for normalt slid og ælde på et gulvtæppe.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.