Fraflytning – blanketter, regning iforb. med istandsættelse

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fraflytning – blanketter, regning iforb. med istandsættelse

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12662
      Camilla 4288
      Medlem

      I forbindelse med fraflytning, har udlejer (privat) fremsendt en hjemmelavet synsrapport, som jeg ikke har underskrevet, da jeg er dybt uenig i hans krav. Derefter har han fremsendt en hjemmelavet oversigt over, hvad han har foretaget af istandsættelser. Dvs ingen autoriseret faktura, hvor der figurerer moms osv. Begge dele er fremsendt indenfor 14 dage efter fraflytning.

      Lejligheden er afleveret nymalet og rengjort, men hans “regning” lyder på netop disse to ting.

      I kontrakten står der “nymalet ved overtagelse”, tidligere lejer kan dog bevidne, at lejemålet ikke var nymalet, det blev malet ca et år tidligere før jeg flyttede ind.
      Kontrakten blev underskrevet før overtagelse. Jeg modtog desuden kun 6 ud af 13 sider af kontrakten.

      Derudover står der i kontrakten, at der ved opsigelse skal foretages syn af udlejer og udarbejdes en rapport, hvor det fremgår hvilke istandsættelser lejer skal foretage. Dette er ikke sket.

      Udlejer har nu malet osv, med den begrundelse at den farve jeg har malet med, ikke var rigtig. Farven var knækket hvid. Af hans hjemmelavede regning fremgår det, at han har brugt stort set hele depositum – ca 22000.

      Mine spørgsmål:
      1: Er kontrakten gyldig, når jeg kun har modtaget 6 sider?
      2: Findes der standard blanket for fraflytnings/synsrapport, eller er en hjemmelavet god nok?
      3: Lejligheden blev afleveret nymalet (knækket hvid), alligevel maler han, fordi farven ifølge ham, skulle være kridhvid. Dette fremgår dog ingen steder, da der som sagt mangler et førsyn og rapport. Skal jeg betale for maling to gange?
      4: Ham selv og en kammerat har udført malerarbejdet, maling var indkøbt allerede inden han informerede mig om, at han var utilfreds. Må han det? – gøre det selv og kræve betaling, samt begynde før jeg er informeret?

      Håber meget I kan svare!
      C.

    • #12663
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Dit spørgsmål er for omfattende til, at jeg kan svare på det hele her i brevkassen.

      1: Det er tvivlsomt, om kontrakten er gyldig.

      2: Selv om kontrakten er gyldig, og du derfor skal aflevere lejligheden nyistandsat, kan du formentlig ikke pålægges at betale for udlejers malerarbejde blot fordi, der er en nuanceforskel. Dette skyldes, at lejligheden ikke var nyistandsat ved din indflytning.

      Sagen kan indbringes for huslejenævnet i den kommune, hvor lejligheden ligger. Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg.

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.